En langsom webshop kan koste dyrt

To sekunder. Længere gider vi ikke vente, før vi springer videre til en hurtigere webshop.

Hjemmesiden er langsom. Du sidder og venter på at komme ind på en webshop. Ventetiden er irriterende, og du hopper videre til en anden netbutik.

Situationen er typisk, og de langsomme hjemmesider kan koste dyrt for virksomheder med webshops.

”Hvis forbindelsen er langsom, bliver man utålmodig og googler videre til en anden side. I stedet for at handle på den langsomme webshop, handler man i stedet hos konkurrenten med en hurtigere hjemmeside,” siger Tevin Lac, projektchef i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) til epn.dk.

Gylden to sekundersregel

Den gyldne regel er, at kunderne ikke gider vente mere end to sekunder. I 2006 var det fire sekunder, men vi bliver mere og mere utålmodige, og i dag hopper kunderne videre efter bare to sekunder.

Gennem flere internationale analyser er man kommet frem til, at det netop er to sekunder, som forbrugerne i øjeblikket ser som en ok ventetid.

”Den acceptable ventetid er en størrelse, som hele tiden ændrer sig. Vi kræver konstant hurtigere forbindelser og forventer, at hjemmesiderne lever op til det,” siger Jesper Helbrandt, grundlægger af firmaet Digicure, som blandt andet rådgiver virksomheder i web performance.

Ny analyse

En ny analyse af 505 webshops viser, at omkring 35 procent af webshoppene har en svartid på over to sekunder. Analysen er lavet af FDIH i samarbejde med Digicure.

”Mange kunder åbner eksempelvis flere netbutikker samtidig i deres browser. Og så vælger de den butik, som åbner først. Nogle virksomheder er opmærksomme på det faktum, men som analysen viser, er det desværre langt fra alle,” siger Jesper Helbrandt.

Læs også
Top job