17-årige Oluf Nielsen har fat i en god idé

Oluf Nielsen er medstifter af Preadly, der hjælper læserne til at finde de mest relevante modeblogs.

17-årige Oluf Nielsen har 12 ansatte. PR-foto: Preadly

Preadly er en applikation og et filter, der kan finde frem til netop de mest interessante og relevante modeblogs, du gerne vil nærstudere og følge.

Pread.ly har, siden Oluf Nielsen fik idéen i 1.g. til han droppede ud af 2.g i 2013, haft enorm succes og står nu med en nylig lancering efter en million-investering. Det går stærkt for Preadly, en applikation, der filtrerer i modeblogs, så du kan finde frem til lige dét indhold, du ønsker.

Produktet er allerede vokset en hel del, og derfor er Oluf Nielsen  sikker på hans valg om at vælge Preadly frem for gymnasiet:

”Når man lige pludselig sidder inde i København K og har 12 ansatte, så er det ligesom om, at det ikke er så cool det der med at skulle sidde og hører om romerske guder og sådan noget i oldtidskundskab. Så jeg prioriterede at køre virksomheden helt ud.”

En app til alle

Vi kan nok alle forholde os til, at det ville være rart at kunne finde rundt i alle de online blogs, der findes i dag. For hvilke blogs skal man lige lægge sin tid hos, og hvordan finder man frem til den blog, der har netop dét som interesserer én personligt?

Oluf Nielsen beskriver, at Preadly fungerer det som et økosystem, hvor alle har udbytte af at deltage:

“Det fungerer som et økosystem, hvor brugere og blogger kan bruge hinanden. Som bruger producerer man noget data ved at bruge applikationen, og samtidig finder man målrettet indhold og sparer tid – og generelt får man bare en bedre oplevelse. Som blogger får man data fra de her brugere og kan tjene nogle penge ved at målrette sit indhold til brugerne bedre. Til gengæld så leverer bloggerne så alt indholdet. Og så har vi så annoncørerne, der igen får data, men så også betaler for hele festen.”

Fremtidsplanerne er at vokse, vokse, vokse

I dag er Preadly en millioninvestering rigere og har endnu en investering på vej:

”Vi sigter internationalt og lancerer i Brasilien allerede om en måned, fordi det kræver en vis volume, at vi kan køre det på den måde. Vi er ved at lukke endnu en investeringsrunde for at få midler til at kunne gøre det. Så der sker en hel del.”

Ingen er i tvivl om, at ambitionerne er høje hos Oluf Nielsen.

”I den nærmeste fremtid satser vi på Brasilien, Sverige, England, Tyskland, Frankrig og Italien. Det skulle gerne være nået inden udgangen af 2014. Så vi har utroligt travlt herinde, og vi har en utrolig vilje til at køre den hele vejen.”

Preadly bidrager til modebranchens digitale raketfart

Du har sikkert også hørt om Copenhagen Fashion Week i løbet af de sidste ugers tid. Modeugen er et kæmpe show, der lokker store danske og internationale modehuse og -designere, fashionistas samt en lind strøm af kendte stjerner til.

Men helt ukendt er det heller ikke, at det har en kæmpe trendsættende agenda, som tiltrækker blogentusiaster fra alle verdenshjørner for at skaffe det nyeste indhold og billeder til deres modeblogs.

Modebranchen er blevet utrolig digital, hvilket Modeblogprisen 2014 vidner om, som blev stiftet for mindre end tre år siden. Denne digitale udvikling ser vi også i det faktum, at modeblogs skyder frem overalt.

Oluf Nielsen er da også imponeret over Modeugen og den modtagelse, han og Preadly har fået:

”Vi lancerede under Modeugen, hvor vi også var rundt og se en masse shows, som jeg jo igen bare syntes var helt vildt cool. Det der med, at man er 17 år og får lov til ting, som mange slet ikke tør drømme om i min alder. Det var helt crazy, og det var nok en af de vildeste uger længe.”

En kærlig investor-hånd

Preadly ville ikke stå i denne stormende udvikling uden investoren Morten Juul, som fortæller, at han ikke var et sekund i tvivl om, at han skulle investere i Oluf Nielsens idé:

”Oluf kontaktede mig over Twitter og sagde, at han havde en ny idé, som han ville snakke med mig om. Jeg havde hørt om ham og havde holdt øje med ham på den danske startup-scene, siden han var 14 år. Han har altid været super skarp, så jeg tøvede ikke et øjeblik med at tage et Skype-møde med ham. Vi snakkede en times tid, og så var jeg solgt.”

Den unge iværksætterspires drømme stopper ikke her

”Drømmen for os er at nå ud til så mange lande som muligt. At komme ud og få den der diversity, der vil være ved, at både tyrkiske, danske og brasilianske modeblogs mødes, hvor stilarterne er så forskellige på mange punkter, og prøve at samle det under ét tag,” fortæller Oluf.

Da jeg spørger Oluf Nielsen, om han har landet sit drømmejob, er han overbevist om, at det har han, fordi han har turdet tage de vigtige skridt:

”Det må man sige, og jeg har endda fået det noget før, end jeg regnede med. Men det er jo det der med, at man kan, hvad man vil. Så må man bare tage en fod foran den anden og så gå derudaf. Jeg synes generelt bare, at det er vigtigt, især med unge iværksættere, at man tør springe ud i det og ikke er bange for, hvad andre folk siger og mener.”

BRANCHENYT
Læs også