Aarhus – et globalt brand under opbygning

Aarhus' internationale brandingkampagne, der startede i 2011 med "Danish for progress", har været med til at give byen en skarpere, mere frigjort identitet. Der er dog stadig lang vej igen, for et brand kan ikke leve på et slogan alene, og det kræver mange års arbejde at brænde igennem ude i verden.

I 2011 fik Aarhus det nye brand ”Aarhus – Danish for progress". Men ifølge Johan Adam Linneballe, administrerende direktør i Scandinavian Branding, er det for udspekuleret til at være et rigtig godt slogan. Arkivfoto: Ilan Brender

Aarhus er ”smilets by”. Det ved du nok godt, hvis du er dansker. Men er du fra udlandet, hvad er Aarhus så? Hvad forbinder du med byen? Sandsynligvis ikke noget. For Aarhus er, i det store, internationale billede, en lille by, der må kæmpe om opmærksomheden med mange andre på samme størrelse for ikke at glemme alle dem, som er større. Kæmpe om at tiltrække studerende, virksomheder, medarbejdere og turister.

I 2011 tog man derfor skridtet og søsatte en international brandingkampagne, der skulle fortælle den gode historie om Aarhus som en progressiv by med et sprudlende studiemiljø, virksomheder i vækst, kultur ud over det sædvanlige og et kommende sygehus i verdensklasse. Det blev til sloganet "Aarhus. Danish for progress" og blev suppleret med faste vendinger som "Study with Aarhus" og "Do business with Aarhus" ("us" betyder "os" på engelsk). Der blev gjort en del grin med de fikse, engelske ordspil dengang, men brandingen har faktisk virkelig sat sit præg på byen, lyder det fra flere folk, som har fulgt processen tæt...

BRANCHENYT
Læs også