Luksusbiler bliver revet væk i øst og vest

Kun en enkelt producent af eksklusive biler oplever faldende salg - og det er med vilje.

Ferrari - her den nye model med navnet LaFerrari. Ferrari solgte sidste år 6.922 biler. Foto: AP/ Laurent Cipriani Med 15.400 solgte biler opnåede Maserati sidste år en salgsfremgang på 150 pct. Foto: Aldo Ferrero/AP James Bonds foretrukne bilmærke havde i 2013 det bedste salgår siden finanskrisens start i 2007 med 4.200 solgte biler. Foto: AP/Donald Stampfli 4 af 10 Mulsanne-modeller blev i 2012 afsat på det kinesiske marked. Foto: Bentley BMW's dyreste bilmærke Rolls-Royce oplevede for salgsfremgang for fjerde år i træk. Foto: Ryan Miller/AP

Til trods for den finansielle krise, der har stået på i flere år, har en række producenter af luksusbiler sat salgrekord på salgrekord.

Det skriver CNN Money.

Aftagerne af luksusbilerne befinder sig bogstavelig talt i øst og vest.

Det er nemlig det amerikanske samt det kinesiske marked, der driver salget af de eksklusive biler frem.

Lamborghini udvider

Den italienske producent Lamborghini har hyret 100 mand ind for at følge med den stigende efterspørgsel i især USA, der er producentens største marked.

Lamborghini har kun to bil-modeller, der koster henholdsvis 200.000 og 400.000 dollars, og solgte sidste år 2.121 biler på verdensplan.

Bedste salg i 95 år

For det eksklusive engelske bilmærke Bentley, der bl.a. foretrækkes af den jyske rigmand Lars Larsen, var 2013 det bedste salgsår i virksomhedens 95 år lange historie.

Bilmærket ejes i dag af Volkswagen, men bilerne bliver stadig produceret i England.

i 2013 blev der solgt 10.120 Bentley'er på verdensplan med Kina som det største marked.

Til trods for strømninger i den kinesiske regering, der går imod den åbenlyst eksklusive og overdådige livsstil, der praktiseres af mange rige kinesere, er Bentleys topchef ikke nervøs for et evt. svigtende kinesisk salg.

"Landet er så stort, og folk er så rige, at der fortsat vil være et stort luksusmarked," siger Wlofgang Schreiber, der er adm. direktør i Bentley til CNN.

Ferrari er for de få

Som det eneste af medlemmerne i den uhyre eksklusive klub af luksusbilproducenter har Ferrari måttet notere sig faldende slag for 2013.

Det skal dog ses som en bevidst strategi for den italienske virksomhed, der blev grundlagt i 1929 af Enzo Ferrari.

Virksomheden har et mål om ikke at sælge mere end 7.000 biler om året.

Til gengæld var 20 af de biler sidste år en LaFerrari Hybrid Supercar til 1.4 mio. dollars.

BRANCHENYT
Læs også