Flere går med i priskrig på minibiler

Bilmærkerne konkurrerer bl.a. på garanti og kampagnepriser.

Kia har fået mulighed for at få flere biler til Danmark og markerer det med kampagnepriser på udvalgte modeller - bl.a. Picanto Collect. Foto: Kia

Chevrolet og Ford har med deres Spark- og Ka-modeller konkurreret om at tilbyde danskerne den billigste minibil til omkring 60.000 kr.

Men priskrigen har også fået flere aktører på banen med forskellige tilbud.

Længere garanti og kampagnepriser på udstyrsmodeller er blandt kampmidlerne.

Seat udvider garanti

Hos Seat er man ikke direkte gået ind i krigen på pris. Men til gengæld forsøger mærket nu at kapre kunder ved at udvide garantien på Mii-modellen fra 2 til 4 år. Det er minibilen, der er identisk med Volkswagen up! og Skoda Citigo.

"Konkurrencen er skærpet. Men i stedet for at tilbyde sædebetræk i nye farver eller indfarvede sidespejle udvider vi nu garantien. Vi vil gerne understrege, at det kun er størrelsen, men ikke kvaliteten, man går på kompromis med, når man køber en minibil," siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen, der er direktør for Seat Danmark.

En testperiode

Med den udvidede garanti kommer Seat også bilistorganisationen FDM i møde. FDM har kritiseret, at bilmærkernes garantier ikke er gode nok, og at en garanti på en ny bil bør gælde i mindst tre år.

"Nu lancerer vi som et forsøg fire års garanti. Vi vil gerne teste, om en længere garantiperiode har høj prioritet hos kunderne. Hvis det er tilfældet, vil vi overveje at udvide tiltaget, tilføjer Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

På Seats øvrige modeller vil garantien forløbig fortsat være to år. Der er dog mulighed for at tilkøbe yderligere to års dækning. Det hedder Seat Safe.

Priskampagne hos Kia

Også Kia er ude med kampagnepriser, der skal lokke nye kunder til. Kia er dog ikke gået efter at kunne sælge den billigste bil, men at give kunderne det bedste tilbud.

Kia tilbyder lige nu kampagnepriser, der er 5.000-7.000 kr. lavere for Picanto Collect-modellerne, og 20.000 kr. lavere for de lidt større Rio Collect-modeller.

"Kampagne omfatter ikke vores billigste modeller. Vi har i stedet valgt at tilbyde kunderne rabat på modeller med mere udstyr," fortæller Lene Mejdal Iversen, der er marketingassistent hos Kia Import Danmark.

Flere biler til Danmark

Baggrunden for kampagnen er, at Kia nu kan få leveret flere biler til Danmark.

"Vi har også registreret, at konkurrencen er skærpet, men hidtil har vi ikke kunnet få leveret de biler, vi gerne ville have. Nu har vi fået mulighed for at have biler på lager, og det markerer vi med kampagnen," tilføjer Lene Mejdal Iversen.

BRANCHENYT
Læs også