Danske idemænd vil udfordre Coca-Cola

To danskere vil revolutionere læskedriksmarkedet med en fiks, lille idé.

Danske Flavor Cap ApS vil revolutionere læskedrikmarkedet med en ny indholdskapsel.

Sodastream og Coca-Cola skal have lidt at tænke over. Det mener to danske iværksættere, som netop har sendt en patentansøgning af sted med posten. I kuverten ligger en idé, der har potentiale til at ændre vores måde at drikke læskedrikke på.

For mens Sodastream høster succes med deres maskine, der gør det muligt for folk at lave deres egen sodavand, og mens Coca-Cola nu forsøger at gøre noget lignende, så vil iværksætterne Anders Dahl og Jesper Hejlesen også give folk mulighed for at lave deres egen sodavand. Men deres idé kræver ingen maskine, og indholdet kan ligeså vel være proteindrik og energidrik, som det kan være sodavand.

”Med vores idé har du muligheden for at skabe din egen smag på farten,” siger Anders Dahl, den ene idémand bag det nyoprettede selskab Flavor Cap.

Idémændene

Anders Dahl, 40 år, Aarhus.

  • CEO og Co-founder hos Flavor Cap ApS
  • CEO og Co-Owner hos iPaper A/S
  • Boardmember hos iPaper A/S
  • Medlem af VL Group 106

Jesper Hejlesen, 37 år, Aalborg.

  • Chefrådgiver hos PJMANAGEMENT
  • Interim Manager hos CEGO
  • Ejer af Ideawise
  • CEO and Cofounder hos Flavor Cap ApS
  • Medlem af Advisory Board hos Instant Change

Indhold i skruelåget

Forestil dig, at du har pakket træningstasken. Inden du løber ud af døren, fylder du en vandflaske og stopper tre skruelåg med indhold i lommen. På vej ned til fitnesscenteret får du lyst til en sodavand og skruer det gule låg på vandflasken. Værsgo, citrus med brus.

Inden træningen vil du have en energidrik, så du fylder flasken med vand og skruer det blå låg på. Efter træningen skal musklerne have noget at arbejde med, så du finder det hvide låg frem, proteindrikken.

Faktisk er det kun de to ildsjæles fantasi, der sætter grænser for indholdet. Og fantasien fejler ikke noget, når Anders Dahl i sin mulighedremse nævner alt fra totaktsolie til plæneklipperen til mælkeerstatningspulver til sutteflasken.

Udnytter internationale standarder

De to iværksættere udnytter et verdensomspændende fællesskab, der har virksomheder som Pepsi, Coca-Cola og Nestlé i deres fold. Læskedrikproducenterne bruger en standardiseret skruelågsstørrelse, der gør, at det samme låg passer til størstedelen af flaskerne på markedet.

Og i stedet for at komme indholdet på flaske, vil smagsvarianterne komme i låget, der efterfølgende bliver frigivet i vandet. Det gør det ikke bare nemmere at have de forskellige drikke med på farten, men det giver samtidig helt nye muligheder i forhold til logistik, opbevaring, nedkøling og problematikken omkring returflasker.

”Skal man have 2000 enheder ud til Bilka, så kan det være i en papkasse. Skal du have 2000 flasker med smag ud til Bilka, så fylder det altså nogle paller,” siger Anders Dahl.

Humanitært og militært

Til dagligt driver 40-årige Anders Dahl it-virksomheden iPaper i Aarhus, mens kompagnonen, 37-årige Jesper Hejlesen, har en konsulentvirksomhed i Aalborg. Og de to idémagere stopper ikke ved tanken om læskedrikke. De tænker meget større. For hvad nu hvis man kunne bruge skruelågene til at hjælpe folk i udsatte lande eller til vores udsendte soldater?

”Hvad vi kommer i kapslerne, er underordnet. Det kunne ligeså godt være tørmælk eller mælkeerstatningspulver. Eller en kombination af protein- og energipulver, som man kan bruge i militæret. Kommer du jod og klor sammen med et lille filter, så kan du rense vand og bruge det humanitært,” siger Anders Dahl.

Lang vej endnu

Det er dog stadig for tidligt at holde øje med skruelågene nede i supermarkedet. Først skal bagmændene have lavet en prototype, som de håber, ligger klar på den anden side af sommerferien. Dernæst skal de bruge investorer, der synes, idéen er ligeså god, som de selv synes. Men de er optimistiske.

”Når vi har snakket med innovationshusene, har de sagt: ”Hold nu kæft, det er genialt. Hvorfor har vi ikke tænkt på det?” Og vi har en forhåndsaccept fra Teknologisk Institut på at idéen kan udføres i praksis,” siger Anders Dahl.

Markedsundersøgelserne er lavet, patentansøgningen sendt af sted og de første dialoger med internationale spillere er taget. Men de to danskere ved godt, at de oppe mod nogle overmagter, og at intet er sikkert.

"Det er nogle rigtig store spillere, vi kommer ud for at drille. Så vi skal have hjælp," siger Anders Dahl.

BRANCHENYT
Læs også