Det brokker brugerne sig over hos DR

Kvaliteten af streaming fra DR er fortsat det største enkeltområde til klager hos lytter- og seerredaktør.

Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

53.000 gange henvendte brugerne sig sidste år til via DR’s programservice. Læg dertil et stigende antal henvendelser af andre kanaler, som DR’s forskellige Facebook-sider.

Det udgør summen af klager i 2013, som udgør af lytternes og seernes redaktør Jacob Mollerups har haft under behandling i den halvårlige rapport om henvendelser fra brugerne.

De 53.000 henvendelser gennem ”Kontakt DR” var et fald på 10 pct. i forhold året før, men Jacob Mollerup ser det på grund af den høje aktivitet på Facebook ikke som udtryk for, at brugerne generelt klager mindre.

”Da digteren Yahya Hassan den 7. oktober trådte frem i Deadline på DR2, gav det mange forskellige - herunder også voldsomt kritiske - reaktioner på programmets side på Facebook. Mens der kun kom få formelle henvendelser, var der over 6000 indlæg i debatten på bare en tråd på Facebook,” skriver han i beretningen, som han for nyligt fremlagde for DR’s bestyrelse.

Unga Bunga og exitprognose fik sind i kog

Det enkeltområde, der tiltrak sig flest klager i 2013, var kvaliteten af streaming-tv med 885 klager i alt, en stigning på 12 pct. i forhold til året før.

Jacob Mollerup samler desuden de 20 største klagetemaer fra det andet halvår af 2013. På listen finder man blandt andet protester over lukningen af Unga Bunga på P3, klager over Monte Carlos fokus på Allan Simonsens optræden i Vild med Dans samt klager over DR’s udskældte exit-prognose på kommunalvalgdagen.

Se hele top 20 listen her, og læs Jacob Mollerups rapport på DR’s hjemmeiside.

BRANCHENYT
Læs også