Knap 10.000 ansøgere til 60 Novo-job

Især indere og kinesere søger til Danmark for at blive en del af Novo Nordisks graduate-program.

Foto: Lars Krabbe

Sidste år tikkede 6900 ansøgninger ind hos Novo Nordisk fra håbefulde nyuddannede kandidater, der ville være en del af insulinkoncernens graduate-program og besætte de 48 opslåede stillinger. Til dette års ansøgningsrunde, der havde deadline i søndags, er ansøgertallet steget til 9616 til 60 stillinger.

Dermed er skaren af kandidater vokset med 12 pct. relativt set i forhold til antal opslåede stillinger, og 160 ansøgere må i år dyste om hver stilling mod 144 sidste år. Ifølge Novo Nordisk steg ansøgermængden fra 2012 til 2013 med hele 66 pct.

”Eskaleringen er kommet over de seneste år. Vi etablerede det første program i 2001, og siden 2001 har vi udvidet antallet af programmer. Det er en bred portefølje af programmer, vi har, som er designet som det første led i vores talentpipeline,” siger Ove Munch, der har ansvaret for graduate-programmerne.

Internationalt ansøgerfelt

Ansøgningerne kommer langt fra kun fra Danmark. Faktisk tæller mængden af danske ansøgere blot 15 pct. ud af de 9616 nyuddannede kandidater.

”Vi kan se, at vi lige pt. har 14 pct. fra Indien, og 11 pct. Kina, mens resten er spredt over europæiske lande og USA. 2 pct. af ansøgningerne kommer fra Afrika,” siger Ove Munch.

Samtidig har diversiteten i ansøgerfeltet udvidet sig, så der i år er kandidater med 120 forskellige nationaliteter mod 112 sidste år. Det er ifølge Ove Munch et resultat af, at Novo Nordisk for alvor er gået hen og blevet en global virksomhed. Selskabet har slået stillingerne op internationalt og gjort sig selv synlig på talrige handelshøjskoler rundt i verden.

Insulinkoncernen ansætter flere folk internationalt end i Danmark, fordi væksten findes uden for landets grænser, og derfor er det nødvendigt med folk med internationalt udsyn.

Udskillelsesløb sat i gang

I øjeblikket gør Novo Nordisks rekrutteringsfolk klar til at finkæmme bunken af ansøgninger for at kunne udvælge de mest talentfulde unge mennesker til koncernen.

”Alle de ansøgninger, vi får ind, læser vi igennem. Så inviterer vi de bedste ind til omkring 450 telefoninterviews primært via Skype eller Facetime. Af dem bliver omkring 160 inviteret ind til vores rekrutteringscenter, og der vælger vi de 60, som vi ansætter. De resterende ca. 100 får feedback,” forklarer Ove Munch.

Talenter i pipelinen

Det er en omfattende og dyr proces for Novo Nordisk, men i sidste ende betaler det sig, fordi talenterne ofte bliver på arbejdspladsen til koncernens fordel.

”Return on investment for os kommer til udtryk i, at vi kan se, at kandidaterne kvitterer ved at blive i organisationen. Fra vores ældste bussines-program, som blev etableret i 2001, har vi stadig 88 pct. af de kandidater, der er ansat fra 2001 op til sidste år, i organisationen.”

Selvom Novo Nordisk kun ansætter 60 personer til graduate-programmet, er det langt fra kun 60, der er kvalificeret og passer til profilen.

”Vi forsøger også at allokere nogle af de kandidater hen til andre steder i organisationen. Det er noget, vi gerne vil blive meget bedre til, end vi er i dag.”

 Hvor er de egnede kvinder? Novo klar til ny leder-offensiv 

 Novos gyldne krigere 

 Kvinderne rykker ind Novos ledelses-teams

BRANCHENYT
Læs også