0

B&O: "Vores produkter skal opleves"

På trods af en nyåbnet lokal Bang & Olufsen netbutik, er nethandel ikke en del af B&O’s fremtidige strategi.

Selvom B&O ikke satser på nethandel, har den lokale B&O butik i Frederikshavn lanceret en webshop. Foto: B&O Frederikshavn

Du kan nu købe alle Bang & Olufsens produkter på nettet.

Den lokale B&O butik i Frederikshavn har nemlig oprettet den første onlinebutik, hvor man kan købe alle B&O’s produkter. Hidtil har det kun været muligt at købe produkter fra B&O Play.  

Men den lokale netbutik bliver ikke til et landsdækkende projekt, lyder det fra B&O.

”Vi mener som udgangspunkt, at vores produkter helst skal opleves ude i butikkerne, hvor der står nogle meget dygtige medarbejdere klar til at demonstrere produkterne,” siger Jan Helleskov, director PR & Corporate Coomunications i B&O.

Han tilføjer, at man ser initiativet fra Frederikshavn som et ekstra tilbud til de kunder, som gerne vil orientere sig grundigt, inden de kommer ned i butikken.

Ingen nethandel i 2014?

Spørgsmålet er, hvorvidt en virksomhed kan klare sig i 2014 uden at have en netshop. Ifølge marketingsekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia kan der være visse fordele ved udelukkende at holde handlen til de fysiske butikker.

”I de fysiske butikker kan man kontrollere og styre kundernes samlede service- og produktoplevelse. Det er sværere på nettet, fordi man ikke er i direkte kontakt med kunderne,” siger hun.

Ifølge Dorte Wimmer er det især ved dyrere produkter, at nethandel er mindre relevant. Hun er dog ikke i tvivl om, at nethandel er fremtiden.

”Det kan være farligt, hvis man ikke beskæftiger sig med nethandel. Det er min klare overbevisning, at man helt sikkert vinder meget på at kombinere aktiviteter på nettet med fysiske butikker,” siger hun.

Tilbud til nordjyderne

Som sagt er det nu muligt at købe B&O produkter i netbutikken fra Frederikshavn. Selvom man principielt ikke behøver at være fra nærområdet, erkender Laust Nielsen, som er indehaver af B&O Frederikshavn, at det er mest praktisk, hvis det er lokale kunder.   

”Vi vil komme ud og levere og tilslutte produkterne, ligesom når man handler i den fysiske butik. Så vi skal jo have mulighed for at komme ud og hjælpe kunden,” siger Laust Nielsen til epn.dk.

Selvom Laust Nielsen selvfølgelig håber, at kunderne vil tage godt imod den nye netbutik, skal den nære kontakt mellem virksomheden og kunderne bevares.

"Onlinebutikken må ikke blive til postordresalg. Det er ikke den vej, vi vil, for den nære service er en stor del af B&O’s koncept,” siger han.

BRANCHENYT
Læs også