0

Nu skal elbilerne gøres reelt anvendelige

Tre firmaer vil udvikle batterier, der kan fordoble elbilernes rækkevidde.

Bosch, GS Yuasa og Mitsubishi Corporation vil nu samarbejde om at fordoble elbil-batteriernes kapacitet. Illustration: Bosch

Elbilernes begrænsede rækkevidde er stadig en meget nærværende udfordring, når bilkøbere skal vælge mellem en elbil og en bil med almindelig forbrændingsmotor.

Men det vil tre internationale industrivirksomheder gøre noget ved.

Dobbelt rækkevidde

Batterierne til elbilerne skal gøres mindre og lettere, men dobbelt så effektive, så elbilernes rækkevidde fordobles. Batterierne skal være klar i 2020, og de vil blive billigere end de nuværende batterier.

Samtidig vil kunderne kunne vælge batterier med forskellig effekt og størrelse alt efter kørselsbehov.

Samarbejde i nyt selskab

De tre aktører er Robert Bosch-koncernen og de to japanske virksomheder GS Yuasa International Ltd. i Kyoto og Mitsibushi Corporation i Tokyo.

De har oprettet joint venture-selskabet Lithium Energy and Power GmbH & Co. KG med hovedsæde i den tyske by Stuttgart. Bosch har en andel på 50 pct., mens GS Yuasa og Mitsubishi har hver 25 pct.

Målet er at udvikle den næste generation af lithium-ion batterier til elbilerne. Samarbejdspartnerne betragter det som en forudsætning for, at elbilen skal blive et produkt til masserne.

Forskellige styrker

Samarbejdspartnerne bidrager på hver sit område. Bosch har bl.a. kompetencer inden for batteripakker og styringssystemer til batterierne, overvågning og regulering af systemerne samt integrering i bilerne.

GS Yuasa har mange års erfaring med produktion af lithiuum-ion-batterier med høj energitæthed, og selskabet har desuden ekspertise inden for materialesystemer og elektrokemi.

Mitsubishis bidrag er bl.a. et globalt salgsnetværk og ekspertise inden for råmaterialer.

En forudsætning for et massemarked

"Vi ønsker at tage et gigantisk spring fremad, når det gælder udviklingen af batteriteknologi. En fordobling af batteriernes energitæthed vil være grundlaget for et massemarked i 2020," lyder det fra koncernchef Volkmar Denner, der også er ansvarlig for forskning og udvikling hos Robert Bosch GmbH.

Med undtagelse af Tesla Model S ligger de fleste elbilers rækkevidde på omkring 150 km under gunstige forhold og ned til kun 100 km under køligere forhold.

Mere anvendelige elbiler

Men de nye batterier vil gøre elbilerne langt mere anvendelige for mange flere mennesker, lover Udo Rügheimer, der hos Bosch er talsperson for Automotive Technology - koncernens afdeling for bilteknologi.

"Elbilernes rækkevidde afhænger af batteriets effekt. I dag er elbilernes rækkevidde typisk 150 km. Den vil blive fordoblet til 300 km. Men hvis en rækkevidde på 150 km er tilstrækkelig, vil man kunne nøjes med et batteri i halv størrelse," forklarer Udo Rügheimer.

Han fortæller samtidig, at de nye batterier vil blive både mindre og lettere.

"I dag vejer et typisk elbilbatteri på 32 kWh 300-350 kilo, og det har et volumen på cirka 300 liter. Men de nye batterier vil med samme ydelse både veje og fylde det halve," siger Udo Rügheimer.

Prisen halveres

Samtidig forventer han, at prisen på batterierne i 2020 vil være halveret sammenlignet med priserne i dag.

Han tør ikke på nuværende tidspunkt give et bud på batteriernes levetid.

"Antallet af opladninger i batteriernes levetid og batteriladetiden afhænger dels af den kemi, der bruges i batterierne, og dels af det ladenet, der stilles til rådighed. Men det er noget, vi hele tiden har fokus på," tilføjer Udo Rügheimer.

BRANCHENYT
Læs også