Sass åbner for skattelempelser til danske redere

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen ser vækstpotentiale i offshore- og havvind.

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) er bestemt ikke afvisende overfor ønskerne fra blandt Danmarks Rederiforening og Dansk Metal om at få udvidet DIS og tonnageskatteordningen til også at gælde for offshore-borerigge, vindmølleskibe og supply-skibe.

”Der er efter min opfattelse et vækstpotentiale i offshore- og havvindsektoren, hvilket gør, at det er naturligt at overveje en justering af de eksisterende regler," siger Henrik Sass Larsen i et skriftligt svar til ShippingWatch, og tilføjer:

"I den forbindelse skal vækst- og beskæftigelsespotentialet i offshore-sektoren vejes op imod de mulige statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at justere de nuværende regler. Vi er med andre ord ved at se nærmere på, om det er en god business case for Danmark at justere reglerne."

Svært at redde stumperne

Ifølge Danmarks Rederiforening vil en række virksomheder udflage deres skibe i vindmølle og offshoresektoren, hvis ikke de nuværende DIS-regler snart ændres, og det vil ifølge vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, kunne medføre uerstattelige tab af danske kompetencer.

"Skal vores fortsatte position som søfartsnation fastholdes, kræver det, at vi har maskineriet og grundindustrien på plads. Den vil sammen med udflagningerne langsomt kunne sive ud af Danmark, hvis det er fordelagtigt ikke at lægge forretningerne i Danmark," har Jan Fritz Hansen tidligere udtalt.

Virksomheder som Maersk Drilling og Monjasa har overfor ShippingWatch fremhævet, at jo tidligere en regelændring kommer på plads, jo større er chancerne for, at de vil lægge deres kommende skibe under DIS i stedet for at udflage dem.

Justeringer skal godkendes i EU

Mens Henrik Sass Larsen er forstående overfor ønsket, om at der kigges på mulighederne for at udvide DIS-ordningen, så den rækker ud over den traditionelle skibsfart og fragten af gods og passagerer, er han mere forbeholden, når det kommer til at ville love egentlige ændringer.

"Hvis vi skal justere de nuværende regler, vil det kræve lovændringer, og i den forbindelse vil sådanne justerede regler skulle godkendes af Kommissionen. Men jeg vil gerne understrege, at Kommissionens foreløbige vurdering er, at sådanne nye specialskibe i offshore- og havvindsektoren kan omfattes af de eksisterende EU-regler på området. Det er positivt, og derfor ser vi også nærmere på henvendelsen fra Dansk Metal og Danmarks Rederiforening, men det er en lidt længere proces, som kræver en grundig behandling,” lyder det fra Henrik Sass Larsen.

Flere rederier tæt på at flage udenlandsk 

Sass: Rejs hen hvor væksten er 

Sass Larsen: 5 grunde til at shipping skaber vækst 

BRANCHENYT
Læs også