Sengetøjsgigant ser muligheder i P3-alliancen

I modsætning til Global Shippers Forum forventer en af de største danske afskibere, at de store containeralliancer kan have en positiv effekt. Jysk afskiber hvert år mere end 19.000 containere.

PR

Den store P3-alliance mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM, samt konkurrerende operationelle samarbejder som dem, der eksisterer mellem de seks G6-rederier og i CKYH-alliancen vækker ikke grund til bekymring i et af landets store afskibningsvirksomheder.

I Jysk, der for øjeblikket har butikker i 35 lande, en årlig omsætning på omkring 18,8 milliarder kroner og 18.500 ansatte, afskiber man alene til de 18 lande i divisionen Jysk Nordic 18-19.000 fyrrefodscontainere fra Asien om året.

Et tal, der stiger jævnt i takt med, at Jysk vokser og åbner nye butikker, forklarer logistikdirektør Henrik Bøgelund.

I den Brabrand-baserede virksomhed er man tilbageholdende med at spå om de faktiske følger af de store samarbejder i containerindustrien, da der endnu ikke eksisterer noget konkret samarbejde at forholde sig, men Henrik Bøgelund vurderer dog, at det kan være positivt for Jysk, hvis de operationelle samarbejder kan opnå godkendelse.

”Så længe der er en fri prisdannelse, kan det give nogle servicemæssige forbedringer på for eksempel fleksibilitet og hyppighed i antallet af afgange og ankomster,” siger han til ShippingWatch.

Jysk afskiber i dag gods og containere gennem speditører og direkte hos virksomheder som Maersk, DSV og DHL. Henrik Bøgelund finder det svært at vurdere, om det kommer til at betyde noget for fragtpriserne, at containerrederierne kommer til at arbejde tættere sammen.

”Vi kan ikke spå om fremtiden, så det kan vi ikke udtale os om,” lyder det korte svar fra logistikdirektøren.

SeaIntel: G6-planer vil ramme havne og afskibere  

Globale afskibere har advaret mod P3

P3-alliancen ligger for øjeblikket til godkendelse hos de amerikanske søfartsmyndigheder i Federal Maritime Commission, og de tre rederier bag forventer at opnå godkendelse i løbet af den kommende måned. I de seneste måneder har allianceforslaget været igennem nogle høringsrunder og tilbage i december advarede organisationen Global Shippers Forum de amerikanske myndigheder mod at godkende P3.

Chris Welsh, der er generalsekretær i GSF, udtrykte i den forbindelse bekymring for oprettelsen af den centrale operationelle P3-enhed, som danske Lars Michael Jensen skal lede fra London.

Derfor skaber P3 bekymring hos afskiberne

”Hvad der også er anderledes og unikt, er den foreslåede oprettelse af London Network Center. I vores indledende vurdering giver det anledning til bekymring, for hvordan kan P3-partnerne konkurrere internt, når de har en "ensartethed i omkostningerne", som giver stærke grunde til at antage, at der er tale fælles prisfastsættelse. Jo flere af omkostningerne, der er fælles, jo mere er der behov for, at P3-partnerne demonstrerer, hvordan de skal kunne konkurrere på prisen," lød det den gang fra Chris Welsh.

BRANCHENYT
Læs også