Kurshop sender Novo op i global top

Tre ugers kursfest har lagt næsten 100 mia. kr. til Novo Nordisks markedsværdi.

Novo Nordisks markedsværdi er steget med 100 mia. kr. de sidste tre uger. Arkivfoto: Niels Hougaard

Selv om årsregnskabet, der blev fremlagt den 30. januar, ikke var imponerende, så har kursen på Novo Nordisks aktie kun kendt én vej siden.

Tre ugers kursstigninger har medført en vækst på 17 pct. og lagt yderligere 95 mia. kr. til den danske kæmpes markedsværdi.

Det sender ifølge Berlingske selskabet én plads op og placerer Novo Nordisk på en 8. plads over verdens største medicinalselskaber. Og det trods for, at selskabet kun er på en 18. plads målt på omsætning. En placering, der i øvrigt er skredet med to pladser.

Andre faktorer

Men hvis det ikke var regnskabstallene, der sendte kursen op, hvad var det så? Ifølge Sydbanks medicinalanalytiker, Søren Løntoft Hansen, var det en kombination af tre andre faktorer.

- Novo A/S ændrede holdning til aktietilbagekøb, der betyder, at ejeren af Novo Nordisk ikke selv deltager i det aktietilbagekøbsprogram på 15 mia. kr., der blev indledt fra 30. januar.

- Aktiesplittet, der blev gennemført ved årsskiftet og som kan have en psykologisk effekt på især privatinvestorer.

- Dårlige nyheder fra konkurrenterne, hvor Sanofi og Eli Lilly er røget ind i patentstridigheder med hinanden og skuffende resultater fra Sanofis studier med en ny, mere langtidsvirkende version af verdens bedst sælgende insulinprodukt Lantus.

"Selvfølgelig skal der vises resultater som f.eks. en opjustering på grund af bedre resultater i USA, hvis kursen skal holde sig oppe. USA vil have særligt fokus, fordi det er der, væksten kommer fra, og dér, hvor Novo Nordisk satser stort i øjeblikket," siger Søren Løntoft Hansen til Berlingske.

BRANCHENYT
Læs også