Droner skal fange skibe der sviner

Miljøstyrelsen satser på, at ubemandede små fly, de såkaldte droner, skal være løsningen på at finde og afsløre skibe, som ikke overholder kravene for udledning af svovl.

Arkivfoto: Ariel Schalit/AP

Med støtte fra Miljøstyrelsen skal it-virksomheden Explicit udvikle en droneløsning, som kan overvåge luftforureningen fra skibstrafikken. De ubemandede små droner skal flyve over skibene, der sejler i gennem de danske stræder, og ideen er, at de fra luften kan registrere om skibene forbryder sig mod de internationale grænseniveauer for udledningen af svovl.

Fra 1. januar strammes reglerne i ECA-zonen, og svovlgrænsen bliver fremover 0,1 pct. mod de nuværende 1,0 pct. svovlindhold, og dermed må Explicit, der har modtaget en million fra Miljøstyrelsen gerne må have de hurtige sko på i forhold til at udvikle en brugbar løsning. Alternativerne til dronerne er, at man som i dag udtager brændstofprøver, når skibemne ligger i havn, eller at man gør brug af det sniffer-projekt, som også¨er under udvikling. Her vil man under Storebæltsbroen opsætte en sniffer, der kan måle på udstødningsrøgen fra de forbisejlende skibe. Ifølge manden bag droneløsningen er der klare fordele ved at bruge de små ubemandede fly.

Billig teknologi

”Droneteknologien har den klare fordel, at den er meget billigere at anvende end traditionelle overvågningsløsninger til havs. Både fordi droner i sig selv ikke behøver at være dyre, og fordi den sensorteknologi, som dronerne anvender, er langt billigere end måleinstrumenter placeret langt fra udledningskilden. Samtidig er det en forudsætning for en effektiv overvågning, at man meget præcist kan koble målingerne til et specifikt skib, og det kan man med droner", fortæller Jon Knudsen, der er direktør i Explicit.

Teknologien bag de særlige snifferdroner er særligt udviklet af Explicit, og forestiller man sig en mand stående på en strand med fjernbetjening, der har svært ved at styre dronen hen til en skorsten midt ude på Øresund, kan man godt tro om.

”Med vores teknologi kan systemet beregne, præcist hvor røgfanen fra et skib befinder sig. Dronen finder herefter selv frem til skibet og måler udledningen gennem de gassensorer, som er monteret ombord, og rapporterer resultaterne tilbage til systemet," forklarer Jon Knudsen, der også har søgt patent på den nye droneteknologi.

Projektet er det første droneprojekt i Danmark, som har fået statsstøtte til miljøovervågning. Sammen med Miljøstyrelsen indgår også Søfartsstyrelsen og Danmarks Rederiforening som partnere.

BRANCHENYT
Læs også