0

Stort millionunderskud i net-tøjbutik

Kunderne strømmer til, men alligevel har Smartguy ingen penge tjente i første halvår.

Screendump: epn.dk

Et storstilet indtog på børsen og massive vækstambitioner er indtil videre ikke slået igennem på bundlinjen hos Smartguy, der er en tøjbutik baseret på internetsalg.

Selskabet har i første halvår tabt 65,7 mio. kr., hvilket er en klar forværring fra samme periode i fjor, da man tjente 8,5 mio. kr.

Der er angiveligt to faktorer, der indtil videre i år har lagt et voldsomt pres på indtjeningen.

"En mild vinter forårsagede en øget tendens til aggressive rabatniveauer i markedet og lagde et pres på bruttoavancen. Samtidig steg de salgsfremmende udgifter grundet tiltagende konkurrence inden for online tøjsalg," forklarer selskabet i regnskabet.

Store nedskrivninger

Af- og nedskrivningerne tynger også en del i regnskabet. I årets første seks måneder slugte den post 23,6 mio. kr., hvoraf godt 18 mio. kr. var relateret til nedskrivning af ejendomme i Jyderup, hvor selskabet blandt andet tidligere har haft lager.

Selskabet flyttede i fjor sit lager til Polen, hvor et helt nyt af slagsen stod parat til at levere varer til kunderne. Det har dog kostet godt 26 mio. kr. at rykke fra Danmark til Polen.

Men selvom man fraregner engangsomkostningerne, så kan salget af tøj ikke alene sikre et plus. Driften målt på Ebitda endte således på et negativt resultat på 16,8 mio. kr. mod et overskud på 8,8 mio. kr. i samme halvår sidste år.

Emission

For at sikre tilstrækkeligt med midler til at holde selskabet kørende i en tid, hvor der satses massivt på vækst, blev der efter regnskabsperiodens afslutning gennemført en rettet emission, der indbragte et provenu på 43,4 mio. kr.

Smartguys ledelse kan dog glæde sig over, at selskabets omsætning voksede med 17,9 pct. i første halvår til 260,9 mio. kr. Det er sket på baggrund af en fremgang på godt 5 pct. i Norden og hele 102 pct. på de øvrige markeder.

Flere kunder

Det skyldes ikke mindst, at der er kommet flere kunder til. Antallet er vokset med 28,8 pct., mens kunderne sammenlagt har placeret 30,8 pct. flere ordre hos Smartguy i første halvår.

Dermed ser det altså ud til, at målet om en omsætning på knap en halv mia. kr. er inden for rækkevidde.

Ledelsen forventer fortsat et Ebitda-resultat i størrelsesordenen minus 20 til minus 30 mio. kr. for hele året.

Tabel for Smartguy for første halvår i regnskabsåret 2013/2014:

Mio. kr.

1. halvår 2013/14

1. halvår 2012/13

Hele 2012/13

Omsætning

260,9

221,3

441,7

EBIT

-61,8

8,8

-24,2

EBITDA

-16,8

12,1

5,4

Nettoresultat

-65,4

8,5

-26,2

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også