Syv DFDS-ruter i fare for at blive nedlagt

På grund af de nye miljøkrav for skibsfarten er DFDS i gang med et større analysearbejdet af rute-netværket.

Trods DFDS' gode regnskab for 2013, er der ruter der er i fare for at blive lukket.  Pressefoto: DFDS Seaways

DFDS er i øjeblikket i gang med et større analysearbejde af rutenetværket, der skal finde frem til ruter, som kan være urentable og derfor risikerer at blive lukket ned.

Det sker som følge af den kommende miljølovgivning, der betyder, at skibe, der sejler i Nordsøen, Østersøen og på Den Engelske Kanal, ikke må udlede mere end 0,1 pct. svovl. Reglerne træder i kraft 1. januar 2015,og er en kæmpe udfordring for søfarten, der sejler i de områder, fortæller CEO Niels Smedegaard til ShippingWatch:

Udgifter op med 40-50 procent

"Brændstofomkostningen vil stige med 40-50 procent. Det her kommer til at koste ruter og eventuelt også firmaer livet, så det er ganske alvorligt. Og det er kun langsomt ved at gå op for både industrien, kunderne og politikerne, hvor markant en ny lovgivning det her er. Det er ganske alvorligt, det her," siger han.

DFDS har allerede lukket en rute i det baltiske område i 2013 som følge af den kommende svovllovgivning. Ruten var en marginal forretning økonomisk, og det ville ifølge Niels Smedegaard være umuligt at vende den, når lovgivningen først var trådt i kraft. Ruten er i dag konsolideret ind i det øvrige netværk, men er måske ikke den sidste, der skal lukkes:

Syv ruter i farezonen

"I vores netværk er det mellem fire til syv ruter, som er i farezonen, men det afhænger også af, hvad vores konkurrenter gør. Hvis de lukker, så er det måske muligt, at vi stadig kan opretholde en lønsom forretning, selvom vi mister noget gods til landevejen. Det afhænger af, hvad politikerne gør med roadpricing og nogle af de afgifter, der er. Så mange faktorer spiller ind, vi ved ikke endeligt, hvordan det er. Men det er noget, som alle rederier overvejer i øjeblikket," siger Niels Smedegaard.

I øjeblikket foregår der et analysearbejde af rutenetværket, og DFDS snakker med alle interessenter i fødekæden som havneterminaler, kunder, og medarbejdere i et forsøg på at få dem til at byde ind. For det kan ikke kun være rederierne, der skal bære den ekstra byrde, mener Smedegaard.

"Det er selvfølgelig hårde forhandlinger, men i yderste konsekvens, hvis vi ikke kan gøre ruterne rentable, så lukker vi dem, så simpelt er det. Så derfor bliver 2014 et meget afgørende år, hvor alle skal være forberedt på det  her, så vi er bedst muligt forberedt på 2015. Det forsøger vi med offensive miljøinvesteringer og i dialog med kunder, myndigheder og medarbejdere og andre interessenter at skabe forståelse for det her," siger han.

BRANCHENYT
Læs også