Så tæt flyver passagerfly sjældent

Airbus gjorde lidt ekstra ud af jomfruturen for to nye passagerfly.

Den europæiske flyproducent Airbus er lige nu i gang med testflyvningerne af den næste satsning, A350XWB.

Flyet ses som en direkte konkurrent til Boeing 787 Dreamliner. Og ligesom dens amerikanske rival er A350 bygget i lette kompositmaterialer for at holde brændstofforbruget nede.

Onsdag den 26. februar 2014 blev testflåden fordoblet, da Airbus sendte testudgaverne MSN2 og MSN4 på vingerne fra Toulouse i Sydfrankrig.

Se i videoen herover, hvordan det gik.

Test-flåden fordoblet

Det er kun, når flyfabrikkerne skal fotografere deres modeller, at passagerfly kommer så tæt på hinanden, som det sker i videoen her. De to maskiner ligger næsten vingespids mod vingespids.

Artiklen fortsætter under videoen

Efter planen skal i alt fem testfly på vingerne i 2.500 timer, før den nye model kan godkendes af luftfartsmyndighederne. De to første testfly havde intet inventar og var i stedet proppet med sensorer og computere.

MSN2, som ses i videoen, er det første testfly, der er indrettet, som hvis det skulle have passagerer med.

Qatar Airways bliver det første selskab med A350XWB i flåden, når modellen er klar i 2. halvår 2014. SAS har bestilt otte fly, som leveres i 2018.

BRANCHENYT
Læs også