Nu leaser vi familiebilen

Det viser, at forbrugerne har fokus på omkostningerne, forklarer økonom.

Peugeot 208 er foreløbig i år den mest populære leasingbil.

Leasing er igen på vej frem inden for bilbranchen, og det er især den lidt større familiebil, der leases af privatkunderne. Til gengæld køber vi de små biler.

Forbrugerne har fokus på udgifterne, uanset om de køber eller leaser bilen.

Johan Juul-Jensen, forbrugerøkonom hos Nykredit

Og det er ganske fornuftigt. Det viser nemlig, at forbrugerne har fokus på omkostningerne, siger økonom.

Tal fra De Danske Bilimportører viser, at der i januar og februar i år er blevet leaset 7.481 biler. Det svarer til 25 pct. af salget af nye personbiler, og i sammenligning med de tilsvarende måneder i 2013 er der tale om en fremgang på 44 pct.

Leasingtallet dækker både privatleasing og erhvervsleasing. De privatleasede biler udgjorde i januar/februar 4,5 pct. af det samlede marked.

I 2013 blev der i årets første to måneder leaset 5.327 biler.

De populære leasingbiler

Samtidig viser tallene fra bilimportørerne, at det især er de lidt større familiebiler, der leases. Til gengæld køber vi stadig i stor stil de mindre biler, der måske bruges som pendlerbil eller bil nummer to. Således tegner de mindste biler sig stadig for 60 pct. af nybilsalget.

Tallene fra bilimportørerne viser også, at danskerne foreløbig i år har leaset ikke mindre end 178 bilmodeller. Her er de 20 mest leasede:

Peugeot 208 592
Ford Fiesta 308
VW Golf 287
Citroën C4 Grand Picasso 230
Skoda Octavia 224
Audi A3 220
Citroën C3 214
BMW 3-serie 209
Mazda 6 207
Opel Insignia 202
Renault Clio 195
Fiat 500 174
VW Polo 156
Kia Ceed 148
Ford Focus 144
VW Touran 136
Hyundai Ii0 117
Nissan Qashqai 104
Ford Mondeo 103
Audi A6 101

Kilde: De Danske Bilimportører

Forbrugere præget af fornuft

Hos Nykredit udlægger forbrugerøkonom Johan Juul-Jensen tallene på den måde, at danskernes bilkøb er præget af fornuft.

"I februar har vi set, at nye minibiler kunne købes fra 60.000 kr. Forbrugerne har været begunstiget af en indædt priskrig blandt bilimportørerne," forklarer Johan Juul-Jensen.

"Salget af de små biler er et udtryk for, at danske forbrugere er blevet økonomiske og fornuftige, og det er også forklaringen på, at vi i stigende grad vælger at lease, når vi skal have en lidt større bil," tilføjer han.

Styr på udgifterne

"Leasing giver et præcist overblik over de faste månedlige udgifter til bilen, og som forbruger kan man på den måde sikre sig, at omkostningerne ikke løber løbsk.

Det er et udtryk for, at forbrugerne har meget fokus på omkostningerne, uanset om de køber eller leaser deres bil," understreger Johan Juul-Jensen.

Han peger samtidig på, at lovindgrebet mod leasingbiler i 2012 satte billeasing på pause. Lovindgrebet skete for at gøre op med kunstigt lave priser på leasing- og demobiler.

Lidt mere udstyr

"Men nu er privatleasing for alvor kommet tilbage. Bilimportørerne har arbejdet hårdt på at skaffe gode priser hos bilproducenterne.

Det har været med til at give nogle attraktive leasingpriser, og samtidig er leasing en mulighed for at få bilen med noget ekstraudstyr, som måske ville blive valgt fra, hvis bilen skulle købes," siger Johan Juul-Jensen.

BRANCHENYT
Læs også