Danske webshops er sløve i optrækket

Lave hastigheder betyder, at danske webshops vinker farvel til omsætning.

Det går langsomt på de danske webshops, og det kan betyde tabt omsætning, vurderer ekspert. Foto: colourbox/Vladimir Gerasimov

Udenlandske webshops byder på lave priser og et stort udvalg af varer.

Men det er formentlig ikke de eneste årsager til, at en tredjedel af danskernes netkøb foregår i udlandet.

De danske webshops er nemlig generelt langsommere end de udenlandske, når man klikker rundt på siderne, viser en ny analyse. Da kunderne ikke gider at sidde og vente, så klikker de hurtigt videre fra den danske butik til den udenlandske.

”I dag er der ingen landegrænser, når man handler på internettet. Så vi risikerer, at en stor del af omsætningen lander i udlandet, fordi de simpelthen er hurtigere,” siger Jesper Helbrandt, grundlægger af firmaet Digicure, som blandt andet rådgiver virksomheder i webperformance.

Danske butikker halter bagefter

En ny undersøgelse af 505 danske webshops, som er lavet af Digicure, viser danske webshops såkaldte Performance Score. Jo højere scoren er, desto hurtigere er webshoppen generelt også.

Den højeste og bedste score ligger på 100. Danske webshops får en score på 70, mens de udenlandske webshops i gennemsnit får en score på 75.

Den gyldne regel er, at kunder kun gider vente to sekunder, inden de klikker videre til en anden webbutik. Især engelske og amerikanske webshops er dygtige på dette felt og har fokus på at have hurtige hastigheder.

Mangel på fokus

Arbejdet med virksomhedernes webshops ligger ofte i marketingsafdelingen. Det kan ifølge Jesper Helbrandt være en af årsagerne til de langsomme webbutikker.

”Min vurdering er, at fokus har været mere rettet mod funktionalitet og design, altså den traditionelle markedsføring. Man er ikke nået til det punkt i udviklingsfasen, hvor man kigger på hastigheden og performanceoptimering,” siger Jesper Helbrandt.

Det nikker Annette Falberg fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, genkendende til. Hun mener, at de danske webshops nu er klar til at kigge på hastigheden.

”Vi er kommet til et sted, hvor vi også skal til at have fokus på hastigheden. Indtil nu har der nok været mest fokus på at præsentere varen så fint og variabelt som muligt,” siger Annette Falberg.

Læs også
Top job