Priskrig sikrer bilkøberne billige biler

Salget af mikrobiler holdes kunstigt oppe, fordi leverandørerne underbyder hinanden.

Chevrolet har med en pris på 60.000 kr. for den billigste Spark-model været med til at skabe priskrig i mikrobilklassen. Foto: Chevrolet

De danske bilkøbere kan sikkert også i resten af året glæde sig over lave priser på især de små biler.

"Der hersker en regulær priskrig på markedet for mikrobiler, og det betyder, at de små bilers salgstal holdes kunstigt oppe. Derfor forventer jeg, at de lave nybilpriser og det store bilsalg vil fortsætte det næste stykke tid."

Vurderingen kommer fra Jens Brendstrup, der er administrerende direktør i AutoBranchen Danmark. Organisationen repræsenterer bilforhandlere, bilværksteder og autolakerier med cirka 1.100 forretningssteder over hele landet.

Priser fra 60.000 kr.

Jens Brendstrup peger på, at nye tal fra Danmarks Statistiks konjunkturindikator for bilhandler forudser fortsat lave bilpriser, selv om de allerede ligger på et rekordlavt niveau. Det ser nemlig ud til, at leverandørerne bliver ved med at underbyde hinanden.

Således sænkede Chevrolet tidligere på året begyndelsesprisen for sin Spark-model til 60.000 kr.

Jens Brendstrup henviser også til, at priskrigen i mikrobilklassen har medført et meget højt bilsalg i årets første måneder.

En skævvridning

Men samtidig mener han, at registreringsafgifter skævvrider nybilmarkedet i Danmark.

"Staten opkræver 105 pct. i registreringsafgift af de første 80.500 kr. af nye bilers afgiftspligtige værdi. Derover pålægges 180 pct. Men mikrobilernes lave værdi gør, at de aldrig når op på den høje sats, og derfor sælges der så mange af de små biler," siger Jens Brendstrup.

"Vi har desværre et afgiftssystem, der straffer danskere urimeligt for at købe biler, der blot er en smule dyrere end mikrobilerne. Derfor bør politikerne så hurtigt som muligt gennemføre en provenuneutral omlægning af registreringsafgiften, så der betales efter bilernes CO2-udledning. Det vil gavne både bilkøberne, forhandlerne og staten," mener Jens Brendstrup.

Stigende optimisme

Selv om 6 af 10 nye biler - købt af privatkunder - er mikrobiler, viser konjunkturindikatoren dog, at der er en vis optimisme til stede i autobranchen.

"Især forhandlernes forventninger til omsætningen er stigende. 89 pct. af de adspurgte tror på stigende omsætning. Det er en stigning på 7 procentpoint i forhold til måneden før," siger Jens Brendstrup.

Leasing spiller ind

Hos bilhandelspladsen Bilbasen.dk er analytiker enig i, at der ikke er tegn på, at de nye biler skulle blive dyrere - tværtimod.

"Konkurrencen er benhård, og en del af forklaringen er, at flere bilmærker igen er begyndt at satse på privatleasing som et middel til at lokke kunder til. Det kan også medvirke til, at bilkøberne måske i stigende grad begynder at købe lidt større biler," forklarer Jan Lang.

"Men der er også forhandlere, som ikke har mulighed for at tilbyde leasing. For at klare sig i konkurrencen er de så nødt til at konkurrere på pris. Det vil sige sætte prisen ned og fortsætte med lave priser," tilføjer Jan Lang.

BRANCHENYT
Læs også