Groupcare lukker "dansk Facebook"

Før Facebook, Twitter og LinkedIn havde danske Groupcare 850.000 brugere. Nu lukker netværksportalen.

Lang tid før Facebook, Twitter, LinkedIn og lignende giganter trådte ind på den sociale medie-scene, opfandt tre danske datalogistuderende en netværksportal, som på mange måder ligner nutidens milliardforretninger.

Esben Elmøe, Jesper Henrik Jensen og Allan Mølgaard lancerede Groupcare i 1999, og i løbet af nogle få år havde trioen 850.000 brugere og en årlig omsætning på 28 mio. kr.

Siden er det imidlertid gået ned ad bakke, og én efter én forlod de selv projektet. Nu lukkes Groupcare.dk så helt som netværksportal, skriver Berlingske.

Kæmpe pres fra brugere

Groupcare var i første omgang blot et projekt på datalogistudiet ved Handelshøjskolen i København, men da Elmøe, Jensen og Mølgaard viste det frem til en række erhvervsfolk, blev der hurtigt vist interesse for konceptet.

Hver især smed de 50.000 kr. i projektet, og hurtigt kom der kunder i butikken. Først 10.000 medlemmer fra Dansk Lægeforening og siden 30.000 udenlandske brugere, som blev lokket til fra konkurrerenten Yahoo Groups.

Presset blev hurtigt så stort på siden, at de måtte lukke for brugere uden for Danmark.

Aldrig en guldforretning

Alligevel blev Groupcare aldrig en guldforretning, og selv i det bedste år i 2006 havde virksomheden kun et overskud på mellem to og tre mio. kr.

I dag mener mændene bag den danske netværksportal, at det aldrig blev til Facebook eller Twitter, fordi projektet ikke kom på det rigtige tidspunkt.

Derudover undervurderede de potentialet ved de sociale medier.

"Det var aldrig tanken, at individet skulle i fokus på samme måde, som man ser på eksempelvis Facebook i dag. Det handlede i langt højere grad om, at man havde mindre netværk, hvor man kunne skrive beskeder og have debatter kørende. Vi havde slet ikke fantasi til at forestille os, at de sociale netværk ville handle så meget om enkeltpersoner," siger Allan Mølgaard til Berlingske.

Selv om netværksportalen Groupcare.dk lukkes ned, betyder det dog ikke, at virksomheden er færdig. Siden 2012 har gruppen fokuseret på et nyt community for danske virksomheder og foreninger.

BRANCHENYT
Læs også