Millionerne fosser ud af detailkoncern

Et dyrt ejerskifte, stor konkurrence og vanskelige markedsvilkår har tvunget Dagrofa i knæ.

Arkivfoto: Carsten Andreasen

Dagrofa, en af landets største detailkoncerner, er netop kommet med regnskab for 2013, og tallene er meget dyster læsning.

Med et blodrødt underskud på 221 mio. kr. kan Dagrofa nemlig se tilbage på året som det absolut værste de seneste ti år. Resultatet er samtidig en kvart milliard dårligere end året før.

Ifølge Dagrofa-topchef Per Thau er det store underskud dog en nødvendig konsekvens af den store turnaround, koncernen sidste år satte i gang.

”Når man skal bygge et fundament, skal man starte med et stort hul i jorden. Det var det, vi lavede i 2013. Underskuddet var forventet, men det er klart, at vi ikke er tilfredse med et minus på 220 mio. kr.,” siger Per Thau til FødevareWatch.

Dagrofa består bl.a. af supermarkedskæderne Kiwi, SuperBest og Spar, ligesom SuperGros, Danmarks største dagligvaregrossist, er en del af koncernen.

Dyrt ejerskifte

2013 var et særdeles begivenhedsrigt år for Dagrofa, og her skal hovedårsagen til det store underskud ifølge direktøren findes.

I efteråret købte den norske gigant Norgesgruppen den hidtidige storaktionær Skandinavisk Holding ud. Det betyder, at Norgesgruppen i dag ejer 49 pct. af Dagrofa, mens KFI-fonden (41 pct.) og en række selvstændige købmænd (10 pct.) sidder på resten.

Og netop den store og komplicerede transaktion i forbindelse med Norgesgruppens indtog har kostet dyrt for Dagrofa.

"I forbindelse med transaktionen og den efterfølgende omstrukturering har vi lukket butikker og opsagt medarbejdere. Det har været meget dyrt. Derudover er der blevet indgået over 1600 juridiske kontrakter, blandt andet fordi så mange selvstændige købmænd har været inde over. Det har kostet et stort beløb i bistand fra advokater og revisorer," siger Per Thau.

I alt har transaktionen kostet Dagrofa 160 mio. kr., fortæller direktøren.

Ny strategi skal løfte

Men det komplicerede ejerskift kan ikke alene undskylde det store tab i Dagrofa.

Koncernen har i et hårdt marked haft tilbagegang i salget butik for butik, og det har været med til at tvinge driftsresultatet ned på 111 mio. kr. mod 332 mio. kr. året før. Samtidig er omsætningen faldet for femte år i træk og lyder nu på 19,9 mia. kr.

"Vi har ikke formået at genskabe væksten, og det bliver vores helt store udfordring. Vi har ikke været gode nok til at åbne nye butikker, og derfor har vi tabt terræn. Desuden har ændringen i lukkeloven gjort ondt på mange af vores små butikker provinsen," siger Per Thau.

I jagten på at vende den negative udvikling lancerede Per Thau i november strategien "Det nye Dagrofa". Strategien skal genskabe væksten i koncernen på lang sigt, og her er et af midlerne at åbne flere butikker. I 2013 åbnede 20 nye Kiwi-butikker dørene, og den trend vil fortsætte.

"Det er klart, at hvis konkurrenterne åbner, mens vi lukker, så taber vi terræn. Derfor satser vi på at åbne 15-20 Kiwi-butikker hvert år, men vi vil også gerne have flere SuperBest- og Spar-butikker," siger Per Thau.

Han pointerer samtidig, at det fremadrettet handler om at finde vinderformlen i hver enkelt af Dagrofas kæder. Det var grunden til, at flere SuperBest-butikker sidste år blev lukket, mens andre blev omdannet til Spar, og siden blev SuperBest-kæden relanceret som "hele Danmarks fødevaremarked".

"Vi har endnu ikke fundet den perfekte formel for kæderne, men vi er på vej. SuperBest har fundet en god position, mens vi har været for låste på Kiwi. Der skal vi have justeret på flere ting, men det er på vej," siger Dagrofa-chefen, som har en fortid i bl.a. Coop og Unilever.

Forventer fremgang for 2014

Ifølge Per Thau vil udførelsen af strategien "Det nye Dagrofa", som startede i efteråret, tage flere år. Men allerede i 2014 forventer han et langt bedre resultat end det boldrøde underskud for 2013.

"Vi kommer helt sikkert til at have fremgang i resultatet i 2014. Om vi laver plus eller minus, må tiden vise. Det kommer an på, hvordan vi vælger at investere,” siger han.

Men udfordringerne i jeres butikker kommer vel ikke til at forsvinde fra den ene dag til den anden?

"Nej, og vi kommer til at tabe omsætning på detailmarkedet igen i år. Vi har stadig butikker, som er ramt af lukkeloven, mens andre skal lukkes. Men der er også områder, som er i fremgang," siger Per Thau og peger på markedet for foodservice.

Her vandt Dagrofa i 2013 markedsandele gennem sit selskab FoodService Danmark, men det til trods lå omsætningen på samme niveau som året før.

Dagrofa har desuden oplevet en lille fremgang i sit grønlandske detailselskab, Pisiffik, som har øget omsætningen med 1 pct.

BRANCHENYT
Læs også