Danmark taber terræn på dukse-liste

Nye biler udleder mindre CO2, men andre lande gør det endnu bedre.

Opel Ampera koster i Danmark fra 648.000 kr., fordi den i kraft af en lille benzinmotor, der leverer strøm til batteriet, beskattes anderledes end en ren elbil. Foto: Opel

De populære mikro- og minibiler er med til at sikre Danmark en placering højt på listen over europæiske lande, når det gælder den mindste CO2-udledning fra nye biler.

Den nuværende registreringsafgift har overlevet sig selv.

Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM

Men alligevel er Danmark dumpet ned fra anden- til fjerdepladsen i opgørelsen for 2013. Listen er udarbejdet af det amerikanske bilanalysefirma Jato Dynamics.

I Danmark kan vi alligevel glæde os over, at det gennemsnitlige CO2-udslip for nye biler er faldet fra 2012 til 2013. CO2-udslippet var i 2012 på 117,4 gram/km, mens det i 2013 var faldet til 113,5.

Andre lande går mere frem

Men alligevel er Holland stormet ind på førstepladsen med et gennemsnitligt CO2-udslip i 2013 på kun 109,0 gram/km. Det er en fremgang fra 118,7 gram året før. Portugal dumpede i 2013 fra første- til tredjepladsen.

Den hollandske fremgang skyldes især en stigning i salget af elbiler og hybridbiler, og på den baggrund opfordrer bilistorganisationen FDM endnu en gang til, at politikerne så hurtigt som muligt gennemfører den bebudede omlægning af registreringsafgifterne.

Afgift har overlevet sig selv

"Den nuværende registreringsafgift, der er baseret på bilens værdi, har overlevet sig selv. Den presser de danske bilister ned i de mindste biler, selv om større biler reelt kan være endnu bedre rent miljømæssigt. Det understreger udviklingen i Holland," siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM's politisk-økoniomiske sekretariat.

Han peger i særlig grad på hybridbilerne, der på grund af det danske afgiftssystem er uforholdsmæssigt dyre sammenlignet med andre lande. Det gælder eksempelvis en bil som Opel Ampera, der i Danmark koster fra 648.000 kr.

"Men det er netop biler som Opel Ampera, som er med til at give Holland førstepladsen," tilføjer Torben Lund Kudsk. Han glæder sig over, at undersøgelsen viser, at det er muligt at få et lavt CO2-udslip selv fra lidt større biler.

Større biler er mere sikre

"I Danmark har indstillingen måske været, at det går jo nok. Bilisterne køber de små og brændstofvenlige biler, så CO2-udslippet falder. Men nu er der dokumentation får, at det også kan ske med større biler, der både er langt mere sikre og også langt mere anvendelige i hverdagen," siger Torben Lund Kudsk.

"De små biler er jo mest anvendelige som pendlerbiler eller bil nummer to. Som familiebiler dur de sjældent.

Derfor håber vi, at regeringen vil komme med et udspil. Det bliver desværre nok mindre sandsynligt, jo tættere vi kommer på et valg. At omlægge bilafgifterne er måske ikke en udpræget vindersag, og derfor er der brugt for et bredt forlig. Vi håber, at regeringen stadig har lidt momentum til at gøre noget ved sagen," tilføjer Torben Lund Kudsk.

Grækenland nummer to

Også Grækenland har i øvrigt overhalet Danmark på listen. Det skyldes især, at grækerne i stor stil har skiftet benzinbiler ud med dieselbiler.

Her er Jato's top 10-liste for 2013:

Placering

Land

2013

 CO2 g/km

2012

 CO2g/km

Ændring

i gram

1

Holland

109.0

118.7

-9.7

2

Grækenland

111.3

120.1

-8.9

3

Portugal

111.6

117.1

-5.5

4

Danmark

113.5

117.4

-4.0

5

Frankrig

117.0

124.0

-7.0

6

Irland

120.4

124.8

-4.4

7

Italien

120.7

126.1

-5.4

8

Spanien

122.4

128.3

-5.8

9

Norge

123.3

130.5

-7.2

10

Belgien

123.7

127.6

-4.0

Kilde: Jato Dynamics

Gennemsnittet for de europæiske lande var i 2013 på 126,8 gram. Det er en forbedring fra 132,3 gram i 2012.

BRANCHENYT
Læs også