Når Putin invaderer følger Burger King efter

Der er en ganske særlig grund til, at McDonalds har forladt Krim, mens Burger King ekspanderer.

Mens McDonald's smider håndklædet i ringen på Krim, er hovedkonkurrenten Burger King parat til at udfylde tomrummet. Foto: BKR

Los Angeles

Hovedkonkurrenterne Burger King og McDonalds, som er verdens førende fastfoodkæder, har mange ligheder.

De er begge hovedsageligt organiseret efter franchiseprincippet og har med fokus på hamburgere og pommes frites ekspanderet deres gesjæfter og produkter til hele verden.

I 2012 havde McDonald's 34.480 restauranter i 118 lande, mens Burger King havde ca. 12.000 restauranter i over 76 lande.

Kampen om Krim

Fastfoodkæderne har dog vidt forskellige strategier, når det drejer sig om lave forretninger på Krim-halvøen.

McDonald's har været til stede i Rusland siden Sovjet-æraen og åbnede den første restaurant I Moskva I 1990.

Den russiske magtovertagelse fik imidlertid forleden McDonald’s til at trække sig fra halvøen i den nordlige del af Sortehavet.

Forsyningsproblemer

Fastfoodkæden oplyste den 4. april, at der ikke ligger noget politisk bag beslutningen. Den gav dog samtidig et hint om, at diverse logistiske besværligheder, forsyningsproblemer og usikkerheder er opstået efter Ruslands overtagelse af halvøen og Vestens efterfølgende sanktioner.

På grund af suspensionen af helt nødvendige finansielle banktjenester, ser vi ingen anden mulighed end at lukke vores tre restauranter på Krim," skrev selskabet i en pressemeddelelse.

McDonald’s ejede undtagelsesvist selv de tre restauranter – i modsætning til den sædvanlige franchisestrategi – i byerne Simferopol, Sevastopol og Yalta, hvor restaurantbygningen dominerede ved havnefronten og stod lige under en statue af Lenin.

Burger King rykker ind

Krim-halvøens indbyggere kommer dog ikke til at undvære amerikanske burgere i fremtiden.

Burger King, som blev grundlagt i Florida i 1954 og ejes af amerikanske kapitalfonde, har nemlig meddelt, at man er klar til at rykke ind på halvøen for at levere hovedproduktet, den flammeristede burger Whopper, til alle burgerentusiaster.

Det skriver den engelsksprogede gratisavis The Moscow Times, som udkommer dagligt i den russiske hovedstad.

Betydelig russisk indflydelse

Burgerkæden har hidtil ikke været repræsenteret på halvøen med de godt 2 mio. indbyggere, men det bliver der ændret på nu.

”Vi har planer om at åbne på Krim, men jeg kan ikke sige præcis, hvornår det sker, eller hvor mange restauranter, der bliver tale om,” sagde Dimitry Medovy, bestyrelseformand for Burger King Russia, onsdag til det statslige russiske nyhedsbureau Itar-Tass.

Burger Kings russiske afdeling har muligvis følt sig tilskyndet til at udvide på Krim på grund af væsentlig russisk indflydelse og en økonomisk saltvandsindsprøjtning fra Ruslands næststørste bank.

200 restauranter

Fastfoodkæden, som først åbnede op for sin franchisemodel i Rusland i 2010, lægger i dag navn til ca. 200 restauranter på det russiske marked.

I 2012 skød den statskontrollerede russiske bank VTB 50 mio. dollars (272 mio. kroner) ind i foretagendet og overtog samtidig 47 pct. af aktierne i Burger King Russia.

Året efter solgte banken godt nok 12 pct. af aktierne til en kapitalfond, men VTB er stadig storaktionær og har ifølge iagttagere meget stor indflydelse på fastfoodkædens russiske aktiviteter.

Kuldsejler McDonald's udvidelsesplaner?

Under alle omstændigheder lader det til, at russiske magthavere er venligere stemt overfor Burger King end McDonald’s.

McDonald’s satsede ellers i 2013 på at udvide sine franchiseoperationer i Rusland for at kunne ekspandere dybere ind i landet, før rivaliserende internationale restaurantkæder ville gøre det samme.

Fastfoodkæden planlagde med egne ord at åbne mindst 150 selvbestyrede restauranter i landet inden for de næste tre år ved at søge nu nye lokale selskaber til at lave franchiseaftaler med.

BRANCHENYT
Læs også