Annoncører brugte 200 mio. kr. færre

Trods international optimisme viser en opgørelse, at der blev brugt væsentlig færre penge på reklamer herhjemme i årets første kvartal.

Foto: Jakob Jørgensen

Reklamemarkedet kommer til at vokse i 2014. Sådan lyder flere spådomme, men ser man på brugte reklamekroner, så er der blevet brugt 200 mio. kr. færre reklamekroner i årets første tre måneder. Det skriver Markedsføring.

Det er mediebureauet BPN, der har holdt de første danske indikationer for 2014 op mod de mere optimistiske forudsigelser.

”Vi har endnu ikke større målinger omkring reklameforbruget med nettotal, men vi har nu tal på spending for første kvartal 2014 fra Gallup Adfacts som opgør på bruttospending (…) Nu kan der jo være mange årsager, forskydninger og andet, og 2014 kan jo stadig vende, men foreløbig ser det ikke godt ud efter første kvartal 2014,” siger Niels Christian Skjøth, director i BPN.

Gallup Adfacts viste 3,78 brugte mio. kroner, mens forbruget var 3,96 mio. kroner i samme kvartal sidste år. Største fald ligger i kategorien ”bio” med index 77 og dagblade med index 85. I den positive ende er ”internet” på index 108.

BRANCHENYT
Læs også