Flypassagerer snydes for milliarder

Flere flyselskaber tolker et sæt EU-regler lige vel kreativt, lyder det fra forbrugerjurist.

Direktøren for flyforsinkelse.dk vurderer, at det kun er 10 pct. af de forsinkede passagerer, der får erstatning.  Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

450.000 passagerer går til sammen hvert år glip af over en milliard kroner i manglende kompensation for forsinkede eller aflyste flyafgange.

Det skriver Ekstra Bladet.

Beregningerne er lavet af hjemmesiden flyforsinkelse.dk og bakkes op af Forbrugerrådet Tænk.

Tallene er kun for passagerer, der bruger Københavns Lufthavn.

Blæser på EU-regler

Det er et sæt EU-regler, der giver flypassagerer ret til kompensation, hvis ikke forsinkelsen eller aflysningen skyldes "usædvanlige forhold", som ifølge Forbrugerrådet burde dække over askeskyer, krig, strejke og lignende og ikke almindelige tekniske problemer.

"Det er vores oplevelse, at flyselskaberne som helhed er fuldstændig ligeglade med kompensationsreglerne. Det er tydeligt, at der fra selskabernes side spekuleres i at trække sagerne i langdrag og køre passagererne trætte, så de undgår at betale kompensation," siger Mads Mølgaard Braüner, der er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk til Ekstra Bladet.

Forbrugerrådet Tænk mener ikke, at reglerne er uklare, som flyselskaberne ellers hævder.

SAS: Stor uenighed om regler

Det er ifølge Ekstra Bladet både danske og udenlandske selskaber, der ser stort på reglerne om kompensation.

Hos SAS argumenterer man for, at reglerne er "uklare", og flyselskabet mener også, at tekniske problemer på selskabets fly, kan lægges ind under forholdet med "usædvanlige forhold", der annullerer kundernes ret til kompensation.

BRANCHENYT
Læs også