Rejseselskab politianmeldt for drukreklamer

Forbrugerombudsmanden kritiserer rejseselskab for markedsføring af drukture for unge til Prag.

Mange danske unge under 18 år måtte i uge 7 og 8 lade sig transportere væk fra nattelivet i Prag, fordi de havde alkohol i blodet. Foto: SOFIA BUSK

Som det tredje rejseselskab er Prague Week blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at bruge alkohol i sine reklamer.

Det er sket som afslutning på en undersøgelse af rejseselskabers markedsføring af ture for unge under 18 til den tjekkiske hovedstad Prag.

I forvejen er selskaberne GO Rejser og RM Travel blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at lave reklamer, som menes at være i strid med markedsføringsloven.

Pubcrawl og happy hour

Forbrugerombudsmanden, der er en uafhængig myndighed, som fører tilsyn med, at erhvervsdrivende overholder markedsføringsloven, pointerer i en officiel meddelelse, at Prague Week både på sin hjemmeside og Facebook-side gjorde ulovlig reklame for skolerejser til Prag i uge 7 og 8.

På sin hjemmeside anvendte selskabet blandt andet udtrykket "pubcrawl", og under overskriften "For dig, der skal give den gas i Prag - og som ikke vil gå glip af noget!" var der blandt andet "10 % rabat og happy hour indtil 22.00", skriver Forbrugerombudsmanden.

MARKEDSFØRING

Forbrugerombudsmanden henviser i sin kritik af rejseselskaberne til markedsføringslovens § 8, stk. 3, som siger:

"Markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol."

Derudover blev der vist billeder af alkohol i forbindelse med diverse barmiljøer, ligesom der indgik billeder og indslag i videoer med unge mennesker, der skålede med glas, hvis indhold ledte tankerne hen på alkohol, tilføjes det.

Intet aldersfilter

Forbrugerombudsmanden fremhæver også, at Prague Week ikke har anvendt et aldersfilter, der kunne sikre, at unge under 18 år ikke havde adgang til hverken pragueweek.dk eller Prague Weeks Facebook-side.

"Jeg afslutter nu min undersøgelse af rejseselskabernes markedsføring af ture for unge til Prag. Det har desværre vist sig, at der er flere selskaber som bruger alkohol til at lokke de helt unge med, selv om det er forbudt," siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Prague Week har ikke givet en kommentar i Forbrugerombudsmandens skriftlige udtalelse. Jyllands-Posten har indtil videre ikke haft held til at komme i kontakt med rejseselskabet, som har lukket dets telefonsupport uden for sæsonen.

Alkohol forbudt under 18 år

Mange danske unge under 18 år blev i de populære vinterferieuger 7 og 8 tjekket for alkoholindtag af tjekkisk politi i nattelivet.

Jyllands-Posten kunne i februar rapportere om talrige mindreårige danskere, som blev kørt væk fra Prags byliv i politiets transportvogne.

Robert, en af betjentene, der var med til at tilbageholde de unge alkoholsyndere på baren Beer Factory, fortalte dengang til avisens udsendte medarbejder, at de danske unge ikke er blevet godt nok informeret om alkoholreglerne i Prag.

"Der er ikke nogen, der har fortalt dem, at man ikke må drikke i Prag, når man er under 18 år," sagde han.

BRANCHENYT
Læs også