Autobranchen: Lavere bilafgift giver vækst

Lad også håndværkerfradraget omfatte mekanikere, lyder det fra branchen.

Lad også håndværkerfradraget omfatte mekanikere, opfordrer AutoBranchen Danmark. Foto: Martin Lehmann/ Polfoto

Mere sikre biler og bedre trafiksikkerhed, flere arbejdspladser i autobranchen og flere penge i omløb også i andre brancher.

Det vil ifølge AutoBranchen Danmark være nogle af de positive effekter ved en omlægning af registreringsafgiften.

"Skatteministeriet har lige lanceret de opsigtsvækkende beregninger, der viste, at statskassen kun ville miste 6,7 mia. kr., hvis registreringsafgiften blev afskaffet helt. Samtidig har Cepos fremlagt beregninger, der viser, at staten faktisk taber penge på den høje registreringsafgift.

Derfor foreslår vi nu, at den nuværende registreringsafgift afløses af en købsbaseret afgift baseret på bilernes tekniske specifikationer som vægt, motoreffekt og CO2-udslip," lyder det fra Jens Brendstrup, der er administrerende direktør for AutoBranchen Danmark.

Øget trafiksikkerhed

Organisationen forestiller sig en registreringsafgift på 60 pct. kombineret med en afgift fastsat efter brændstofforbrug og måske en nedsættelse af kørselsfradraget.

Jens Brendstrup tilføjer, at staten således gratis vil kunne få en positiv effekt på trafiksikkerheden, mobiliteten i samfundet og antallet af nye arbejdspladser.

Større og mere sikre biler

"Trafiksikkerheden vil blive forbedret, fordi danskerne vil kunne købe nogle større og mere sikre biler end de mikrobiler, der i dag dominerer nybilsalget. Flere danskere vil også få mulighed for at kunne købe en bil. Det vil give dem mulighed for at tage arbejde længere fra hjemmet. Desuden vil det skabe flere arbejdspladser både i autobranchen og beslægtede brancher," forklarer Jens Brendstrup.

"Derfor gælder det bare om at komme i gang med den omlægning af bilafgifterne. Behovet er jo tydeligt," tilføjer han.

AutoBranchen Danmark er i gang med at regne på effekten for antallet af arbejdspladser.

Flere initiativer

AutoBranchen Danmark vil dog ikke nøjes med en omlægning af registreringsafgiften. Tværtimod peger branchen på yderligere fire initiativer, der kan skabe vækst.

Det er en permanent forhøjelse af den såkaldte totalskadegrænse, lovpligtige vinterdæk, håndværkerfradrag også for mekanikere og et årligt syn for ældre biler.

Mere arbejde på værkstederne

Totalskadegrænsen blev fra årsskiftet hævet fra 65 til 75 pct. Grænsen betyder, at hvis en bils skade løber op i mere end 75 pct. af værdien, skal bilen skrottes. Men ordningen er kun midlertidig frem til udgangen af 2015.

"Landets værksteder har allerede kunnet mærke de positive effekter af forhøjelsen af totalskadegrænsen. Derfor bør de 75 pct. gøres til en permanent grænse," mener Jens Brendstrup.

Lav om på håndværkerfradrag

Han foreslår samtidig, at det såkaldte håndværkerfradrag hæves fra 15.000 til 25.000 kr., og at ordningen udbygges til også at omfatte mekanikere.

"Håndværkerfradraget er en stor succes. De brancher, der er omfattet af ordningen, oplever en markant stigning i omsætningen. Derfor bør ordningen udvides til også at omfatte værkstedsydelser. Det kunne eksempelvis være til eftermontering af partikelfiltre på ældre dieselbiler. Det vil begrænse udledningen af farlige stoffer," siger Jens Brendstrup.

Årligt syn af ældre biler

På samme måde vil et krav om et årligt syn af biler, der er ældre end 10 år, efter hans mening, give en fornyelse af bilparken.

"Danmark har en af Europas ældste bilparker, og de ældre biler har langt fra det sikkerhedsniveau som nyere biler. Et krav om årligt syn, dog undtaget veteranbiler, vil betyde, at man får de mest slidte biler væk fra vejene," mener direktøren.

Desuden mener han, at det skal være lovpligtigt at køre med vinterdæk i Danmark.

"Vinterdæk og trafiksikkerheder hører unægteligt sammen, og forkerte dæk kan også give en langsommere afvikling af trafikken. Et krav om vinterdæk vil også kunne nedsætte spildtiden i trafikken," siger Jens Brendstrup.

BRANCHENYT
Læs også