App kan lægge skjulte reklamer i Beyoncés stemme

PowaTag fik en investeringspulje på 517 mio. kr - den største siden Google.

PowaTag gør det muligt at købe direkte fra en magasinreklame. Foto: Youtube

På fire måneder har den engelske virksomhed bag app’en PowaTag lavet aftaler med L’oreal, Carrefour, Universal Music, Adidas, Nespresso og 300 andre af verdens største detailbrands.

Forventningen til den nye app er så stor, at en venturekapitalfond har lagt 517 mio. kr. i projektet i den første investeringsrunde i Silicon Valley i Californien, USA. Det andetstørste beløb nogensinde - kun er overgået af Google.

”Vi fik alle de penge, fordi investorerne har indset, at detailhandlen er under pres,” siger koncernchefen i Powa Technologies, Geert Berckmans, til epn.dk.

Fører dig til køb

Investorerne mener nemlig, at Powatag udgør det led, der stadig mangler i kæden mellem den fysiske og digitale detailverden. Powatag bruger de traditionelle QR-koder, men på en ny og mere direkte måde.

Ser du en reklame for et par sko i en reklame, scanner du koden og lander direkte på en side, hvor du kan vælge størrelse og trykke ’køb’.

App’en har i forvejen dine personlige oplysninger – den kender dit navn, ved hvor du bor, og hvordan du vil betale. Dermed kan du bogstaveligt talt købe varen med ét klik.

”Hvis du har en flyer, et katalog eller noget andet, bliver det en direkte del af din e-handelsplatform,” siger Geert Berckmans.

Cola-reklame i Beyoncés stemme

Men det stopper ikke her. App’en bruger ikke kun QR-tags, men også lyd-tags. Det betyder, at din smartphone opfanger lydfrekvenser, som øret ikke kan høre. Dem kan virksomhederne bruge i deres tv- og radioreklamer.

Så når du hører en Volvo-reklame i radioen for den nye V60-serie, så kan du med  PowaTag-app’en booke en testkørsel med det samme. Eller du kan komme direkte til købsknappen, når du ser en reklame i dit tv.

”Mange brands bruger kendte personer i deres markedsføring gennem Youtube. Coca-Cola bruger Beyoncé. Forestil dig, at du kan gemme en Coca-Cola-reklame med en tilbudskupon i alle Beyoncés sange. Mange brands har videoer, som bliver set af millioner af mennesker på Youtube. Men intet sker. Nu kan vi virkelig omsætte det til penge,” siger Geert Berckmans.

I Danmark inden jul

Den engelske forretningsmand Dan Wagner er iværksætteren bag PowaTag. Han har mange års erfaring med e-handelsplatforme, og hele idéen opstod ud fra den problemstilling, at op til 70 pct. af de varer, folk kommer i kurven på nettet, aldrig bliver købt. Dan Wagner ville gøre processen mere effektiv.

Til maj holder PowaTag en detaillancering i Paris, hvor firmaet tager journalister og samarbejdspartnere med på en tur rundt i byen, hvor de kan se, hvordan PowaTag virker i praksis. I første omgang går 30 brands live i England og Frankrig.

Der går lidt længere tid, før app’en bliver funktionel i Danmark.

PowaTag er i gang med at rekruttere folk, der skal starte op i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Virksomheden vil have lokale folk på de lokale markeder, og allerede inden jul vil de fire lande i Norden have omkring 10 ansatte hver.

Uendelige muligheder

PowaTag er allerede gået fra 30 til 300 ansatte på et år. Og ifølge koncerndirektøren er mulighederne med app’en uendelige.

”Det hele begyndte med at forenkle checkout-processen inden for e-handel. Men hver gang vi går ind til et møde, får vi nye idéer, vi aldrig havde tænkt på. Fælles for alle idéerne er, at vi kan føre dem ud i livet med PowaTag,” siger Geert Berckmans.

Han forestiller sig, at man i fremtiden vil bruge PowaTag, når man vil stemme på sin favorit i X-factor eller donere penge til velgørenhed. Du vil kunne bestille en taxa, hvor app’en automatisk oplyser, hvor du er. Eller du kan kontakte alarmcentralen, og PowaTag vil oplyse, hvem du er, hvor du er, din blodtype og om du har pacemaker.

Koncernchefen vil ikke afsløre, hvilke danske samarbejdspartnere PowaTag har lavet aftaler med. Kun at Electrolux bliver én af dem.

"Når du står og har et problem med din opvaskemaskine, scanner du bare QR-koden på maskinen, og så vil Electrolux automatisk kontakte dig," siger Geert Berckmans som eksempel på, hvad Electrolux vil bruge app'en til.

Samler alt i en

Mange brands har deres egne apps, der rummer nogle af de samme muligheder som PowaTag. Internationale tøjbutikker som H&M, Zara og Mango har alle en.

"Men så skal du aktivere de enkelte apps, hver gang du træder ind i en af deres butikker. Det sker jo ikke. Vi samler dem alle i én,” siger Geert Berckmans.

Og med tiden vil PowaTag også udvikle selv QR-kodens udseende. Brands med en høj designprofil ser nemlig ikke en QR-kode som det mest æstetiske at pryde sine reklamer med, og derfor arbejder PowaTag på at lægge de samme oplysninger ind i virksomhedens logo.

PowaTag håber, at de første brands vil præsentere samarbejdet med app'en i Danmark til september.

BRANCHENYT
Læs også