Presset luftfart jagter salg af ekstra ydelser

På få år er flyselskabernes indtægter fra tillægsydelser fordoblet. Lavprisoperatører førte an. Nu vil de etablerede selskabet følge efter.

Salg af en lang række ekstra ydelser ud over flybilletten har udviklet sig til en lukrativ milliardforretning for flyselskaberne. På få år er flyselskabernes indtægter fra tillægsydelser fordoblet. Foto: Misha Japaridze/AP

Salg af en lang række ekstra ydelser ud over flybilletten har udviklet sig til en lukrativ milliardforretning for flyselskaberne. Mange af luftfartens operatører tjener flere penge på at tage ekstra penge for bagage og attraktive sæder, sælge bonuspoint og formidle billeje og hotelophold end de gør på at sælge flybilletter. Udviklingen ventes at fortsætte i de kommende år, fordi billetpriserne er presset i bund på grund af overkapacitet og hård konkurrence.

Ifølge den internationale konsulentvirksomhed IdeaWorks Company havde flyselskaberne i 2013 indtægter fra ekstra ydelser på mere end 230 mia. kr. Det er næsten en fordobling i forhold til 2010. Den internationale luftfartsorganisation, IATA, forventer, at salg af tillægsydelser i år vil udgøre 5 pct. af flyselskabernes omsætning. For fem år siden var andelen blot 0,5 pct. Jagten på salg af andre ydelser, tjenester og produkter er livsnødvendig for luftfarten, som i forhold til andre industrier opererer med meget lav lønsomhed. Ifølge IATA tjente flyselskaberne sidste år i gennemsnit 22 kr. pr. passager...

BRANCHENYT
Læs også