Bornholmerhanen hænger i tynd tråd

Varemærket Bornholmerhanen hænger i en tynd tråd efter at kyllingeslagteriet Danpo har opsagt aftale.

Foto: Colourbox

Det er stramt med den økonomiske sammenhængskraft i brandet Bornholmerhanen.

Derfor har Danpo, der står for slagteri og for at distribuere produkterne, valgt at opsige aftalen med den bornholmske haneproducent Troels Dam, som har leveret op til 15.000 hanekyllinger om ugen.

Det skriver Bornholms Tidende.

Opsigelsen betyder, at Troels Dam inden for en måneds tid sender de sidste bornholmerhaner til slagting, og dermed tyder meget på, at det er slut med at producere kvalitetskyllinger i tusindtal. Opsigelsen af aftalen har fra Danpos side alene været et økonomisk anliggende, oplyser Danpos kommunikationschef, Søren Bisp, til Borholms Tidende

"Vi har desværre måttet erkende, at sammenhængen i den model, vi har haft, ikke giver mening. Vi har i hvert fald ikke formået at få det til at hænge sammen på fornuftig vis," siger han til avisen.

Sidste år i februar gik slagteriet Bornpoulty, der tidligere stod bag Bornholmerhanen, konkurs, og 26 medarbejdere måtte i den forbindelse se sig fyret. Danpo overtog slagtningerne, men godt et år efter, at man sagde ja til at fortsætte arbejdet med de bornholmske haner, trækker Danpo altså stikket.

Troels Dam har i en årrække solgt kyllinger under navnet Bornholmerhanen, som er blevet et brand, der bruger en del kræfter på at fortælle historien om det gode kyllingeliv.

BRANCHENYT
Læs også