Mærsk må slippe en milliard for miljøbrændstof

De tre rederier i Maersk Liner Business får tilsammen en ekstra omkostning på ca. 1 mia. kr.

Foto: David Hecker/AP

Maersks containerforretninger, Maersk Line, Seago Line og Safmarine, vil få en ekstra omkostning på 200 mio. USD om året fra 1. januar 2015, når nye krav til udledning af svovl fra skibenes brændstof i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal. Men Maersk vil først senere i 2014 og modsat f.eks. tyske Hapag-Lloyd lægge sig fast på det kommende bunktertillæg, oplyser Jacob Sterling, bæredygtighedschef i Maersk Line, i en email til ShippingWatch.

”Vores vurdering er, at den samlede omkostning for Maersk Liner Business, (Maersk Line, Seago line og Safmarine) vil være omkring 200 millioner USD. Dette estimat bygger på en anslået ekstra indkøb af brændstof med lavt svovlindhold på 650.000 ton og en forventet merpris på 300 USD pr. ton," siger Jacob Sterling:

"Vi forventer at ændre vores bunker-tillæg, så meromkostningen til brændstof med lavt svovlindhold inkorporeres for gods, der fragtes i de områder, hvor svovlreglerne kommer til at gælde. Vi forventer at kunne fortælle mere omkring niveauet for bunker-tillægget senere i 2014, men de endelige niveauer kommer til at afhænge af den faktiske prisforskel, når de nye svovlregler træder i kraft.”

Prisen for Marine Gas Oil med kun 0,1 procent svovl, som rederierne skal anvende i ECA-zonerne (Emission Control Areas) fra 1. januar 2015, forventes ifølge bunkerselskaber at koste omkring 50 procent mere i forhold til det brændstof, skibene anvender i dag. I USA og Canada gælder allerede skærpede krav, og i Californien vil de blive yderligere strammet fra januar 2015.

Hapag-Lloyd har i flere tilfælde siden november 2013 publiceret meddelelser til rederiets kunder om en markant stigning i omkostningerne til brændstof på ruterne til den amerikanske vestkyst, ligesom Hapag-Lloyd offentligt har oplyst, at rederiet forventer en ekstraomkostning på 150-200 mio. euro om året eller op til 270 mio. USD baseret på den nuværende oliepris. Dvs. et noget højere niveau end Maersk Line, der er er langt større end sin tyske rival, lægger op til.

Hamburg Süd har oplyst, at svovlreglerne kommer til at koste 40 mio. USD ekstra om året. En regning, der også sendes direkte videre til kunderne.

Analysehuset Drewry har for nylig vurderet, at omkostningerne for at sejle svovl-rigtigt vil betyde en øget omkostning pr. teu på 120 USD.

BRANCHENYT
Læs også