Svageste salgsvækst i 10 år for Novo Nordisk

Med en salgsvækst i første kvartal, der dykker under ti pct. for første gang i 47 kvartaler, nedjusterer den danske diabetesgigant forventningerne til helårsomsætningen. "En udfordrende start," kaldes kvartalet af topchef Lars Rebien.

Foto: Lars Krabbe

Vækstlokomotivet i Bagsværd har sænket farten en anelse. Således er første kvartals omsætningsvækst i Novo Nordisk-regi relativt beskeden, da salget vokser med 7 pct. i lokale valutaer til 20,34 mia. kr.

Dermed er den mest beskedne vækst i 47 kvartaler en realitet. Selskabet har også oplevet valutamodvind, da salgsvæksten korrigeret for valutaudsving kun blev 2 pct.

Bruttoresultatet forbedres med 3 pct. til 16,88 mia. kr., og bruttomarginen tager dermed et nøk opad og ender på 83,0 pct. Det primære driftsresultat stiger med 15 pct. i lokale valutaer og ender på 8,03 mia kr.

Lavere forventninger

Samtidig sænker Novo Nordisk forventningerne til helåret. Målt i lokal valuta venter selskabet nu en salgsvækst på 7-10 pct. De tidligere forventninger var en fremgang på toplinjen på 8-11 pct. Novo Nordisks forventninger i danske kroner er justeret til en fremgang i salget på 2,5 til 5,5 pct. mod tidligere omkring 4,5-7,5 pct.

Forventningerne til væksten i resultatet af primær drift fastholdes på omkring 10 pct.

”Vi er glade for at kunne fastholde vores forventninger til væksten i resultat af primær drift for 2014 trods en udfordrende start på året og lavere forventninger til salgsvæksten. Vi glæder os over udviklingen for Tresiba i vigtige markeder og over den hurtige rekruttering til DEVOTE-studiet, som giver os mulighed for at fremrykke tidsplanen for interimanalysen og en potentiel lancering i USA,” udtaler adm. direktør Lars Rebien i regnskabsmeddelelsen.

Højere F&U

I relation til DEVOTE-studiet, som altså går hurtigere end planlagt, hvor Novo Nordisk nu forventer at have tilstrækkelige data til at understøtte en interimanalyse omkring midten af 2015, skal det også nævnes, at selskabets F&U-udgifter øges med markante 19 pct. i forhold til samme periode sidste år og udgør med sine 3,17 mia. kr. forholdsvis høje 15,6 pct. af omsætningen.

Selskabets nettoresultatet stiger med 8 pct. og ender på 6,46 mia. kr., hvilket giver en overskudsgrad, der stiger fra 29,9 pct. til 31,7 pct.

Men tilbage til sammensætningen af salget. Nordamerika var den største bidragyder og tegnede sig for 45 pct. af væksten opgjort i lokale valutaer, fulgt af International Operations og Region Kina, som bidrog med henholdsvis 27 pct. og 24 pct.

USA hårdt ramt

I Nordamerika er man ramt af en række udfordringer, bl.a. tabet af den store Express Script-kontrakt.

"Salgsvæksten var negativt påvirket med omkring 5 procentpoint, primært som følge af et delvist tilskudstab hos en stor såkaldt ’pharmacy benefit manager’, generisk konkurrence til Prandin og ændringer i lagerniveauet i grossistleddet, alt i USA," skriver Novo Nordisk.

Porduktmæssigt er det ikke den sædvanlige, der trækker læsset. For mens det nyere diabetesmiddel Victoza stiger med 9 pct. i kroner til 2,92 mia. kr., så stiger det ældre basal-insulin Levemir med 21 pct. til 3,12 mia. kr. NovoRapid og NovoMix falder med hhv. 3 og 2 pct. til hhv. 3,9 mia. kr. og 2,36 mia. kr. Samlet set stiger diabetesforretningen med beskedne 1 pct. til 15,96 mia. kr. Igen møder selskabet en vis valutamodvind, da væksten i lokale valutaer er opgjort til 6 pct.

Biofarma topper diabetes

For en sjælden gangs skyld er det biofarma-forretningen, der bidrager mere til vækstmaskinen i Novo Nordisk. Samlet set stiger denne del af selskabet med 5 pct. i kroner til 4,39 mia. kr., hvor det er blødermidlet NovoSeven, der trækker med en vækst på 11 pct. til 2,25 mia. kr. Væksthormonet Norditropin falder med 2 pct. til 1,5 mia.

Selv om salgsvæksten ikke ligefrem ligger i det sædvanligvis høje niveau, så øger Novo alligevel markedsandelen, oplyser selskabet. Nu har danskerne en global værdimarkedsandel på 27 pct. mod 26 pct. på samme tidspunkt sidste år. Volumenmæssigt går man dog en smule tilbage, da man her tegner sig for 47 pct. mod 48 pct. sidste år.

Der er tale om små tilbageskridt i samtlige regioner. Det meget vigtige amerikanske marked sidder man nu på 37 pct. af mod tidligere 39 pct., mens Europa går fra 50 til 49 pct., Kina fra 60 til 59 pct. og Japan fra 54 til 52 pct.

Endelig skal det også nævnes, at det danske selskab i skrivende stund muligvis har rundet 40.000 medarbejdere, idet man ved kvartalets udgang var oppe på 39.579.

Læs også