China Mobile vil være global

Den kinesiske mobiloperatør har kig på markederne i Europa og USA.

China Mobile indgik i december en distributionsaftale med Apple.

Den gigantiske mobiltelefonoperatør China Mobiles bestyrelsesformand Tiger Lin mener, at koncernen kan klare sig i et konkurrencepræget marked.

Han henviser til China Mobiles succes i Hong Kong, hvor koncernen etablerede sig for otte år siden.

Nu har China Mobile har en markedsandel på mere end 20 pct. China Mobile, som er verdens største mobiltelefonoperatør målt på antal abonnenter, ser derfor muligheder i USA og Europa.

Nu skal der satses globalt

 - Hong Kong er et ekstremt konkurrencepræget marked, og der er seks aktører på markedet, som alle er ude efter markedsandele, siger Tiger Lin til China Daily.

Meldinger fra China Mobile kommer grundet kritiske røster om, at koncernen kun kan klare sig grundet fordele på det hjemlige marked. China Mobile har en gigantisk kundedatabase med 780 mio. kunder, og med det fundament vil den nu ekspandere globalt.

China Mobile har en strategi om at sprede sig og blive en global aktør. I 2007 tog selskabet et skridt mod udlandet ved at opkøbe det pakistanske Paktel Ltd. I begyndelse af april udtalte Tiger Lin, at koncernen var parat til at prøve kræfter med aktørerne i USA og Europa.

Aftale med Apple

China Mobiles chance for at indtræde på de amerikanske og europæiske markeder kan være udrulningen af 4G TD-LTE-teknologien.

Den amerikanske mobiltelefonproducent Apple indgik i december 2013 en kinesisk distributionsaftale med China Mobile, hvilket sendte Apple aktien op med godt 5 pct. blot på meldingen derom.

Læs også