Vestas skruer turbo på møllerne

Tre nye opgraderingsprogrammer giver højere afkast fra møllerne.

Foto: Holger Bundgaard

Det danske vindmølleselskab Vestas satser benhårdt på at løfte indtjeningen i det lovende forretningsområde kaldet serviceforretningen.

Den del handler groft sagt om møllens liv efter, at den er stillet op, og på det område har Vestas nu lanceret tre opgraderinger, der hver især giver mulighed for at presse lidt mere saft og kraft ud af allerede opstillede møller.

Lidt mere fra samme mølle

Programmet hedder Powerplus og kan potentielt give op til 5 pct. ekstra energiproduktion fra den samme mølle.

"Vestas' Powerplus-teknologi er en del af selskabets overordnede strategi om at få serviceforretningen til at vokse og imødekomme stærk efterspørgsel efter højere energiafkast samtidig med, at pålideligheden forbliver høj," siger koncernens øverste teknologiske chef, Anders Vedel.

Vestas har allerede solgt mere end 500 opgraderinger på møller over hele verden.

Yder mere

Turbo-teknologien tilbydes blandt andet gennem en såkaldt "power uprate", hvor møllens kontrolsystem bliver optimeret. Det betyder, at eksempelvis en V90-mølle, der står til at kunne yde 1,8 MW, bliver i stand til at yde 2,0 MW. Det skulle kunne give en forøgelse af outputtet på 1-4 pct.

Tilsvarende er der mulighed for at investere i en opgradering, der gør møllen i stand til at optage mere vindenergi fra højere vindhastigheder helt op til 30 m/s, ligesom det er muligt at købe sig til større aerodynamiske fordele. Sidstnævnte vil bidrage med 0,8 pct. ekstra energiproduktion.

60.000 MW

Serviceforretningen er en af de fire store vækstben, som selskabet satser massivt på i sin nye strategi.

Ledelsen vil udnytte, at man over hele verden har for sammenlagt 60.000 MW opstillede Vestas-møller.

Og der er ganske stærk vækst inden for forretningsområdet.

Alene i det forgangne år voksede serviceforretningens ordrebog med 26 pct. til 50 mia. kr. Det er blot en anelse mindre end de 50,1 mia. kr., som Vestas har noteret i møllebestillinger. I 2013 rundede omsætningen på serviceforretningen 7,1 mia. kr. svarende til en stigning på 8 pct. Det er dog fortsat kun en mindre del af Vestas' samlede omsætning, der rundede 45,4 mia. kr. sidste år.

Formandens vision

Ambitionen er, at man kan udbygge servicedelen med mere end 30 pct. på mellemlangt sigt.

"Min vision er, at service skal betale for virksomheden. Indtægterne fra service kommer hver måned, mens turbinesalget går op og ned. Vi er langt fra endnu, men det er en god vision," sagde bestyrelsesformand Bert Nordberg i marts til epn.dk.

 

Læs også