Otte-årige skal lære at programmere

Det er på tide at sætte programmering på skoleskemaet, mener flere parter og eksperter. 

Foto: Colourbox

Børn bruger iPads, før de kan gå, og teenagere bruger Facebook, Instagram og Youtube døgnet rundt.

Man taler om, at børn og unge er "digitalt indfødte". Men er de unge i virkelighede så digitaliserede, som vi går rundt og tror?

Torsdag blev det spørgsmål debatteret under Internet Week Denmark i Aarhus.

"Hvis vi tror, at de digitalt indfødte kan det digitale håndværk, så tager vi alvorligt fejl. De er sindssygt gode til Youtube, Facebook osv., men det er en illusion at tro, at de kan alt i den digitale verden" siger Jeppe Engell, som er faglig konsulent i Samdata, som er HK-gruppen for IT-beskæftigede.

Et A- og et B-hold

Jeppe Engell henviser til, at de fleste børn og unge ikke ved, hvordan teknikken på de digitale platforme egentlig fungerer. Det kan give bagslag fremover, mener flere.

"Dem, der kan forstå den digitale verden, kan skabe ting. Dem, der ikke forstår den, kan kun bruge den. Det kommer til at give ballade, når det går op for folk. Der bliver skabt et A- og et B-hold. A-holdet styrer verden, og B-holdet følger med," siger Kristian Langborg-Hansen fra App Academy, som underviser i programmering.

Kristian Langborg-Hansen mener, at børn i dag kun bruger overfladen af den digitale verden. Potentialet for udvikling og kreativitet bliver langt fra udnyttet, mener han.

Fokus på digital dannelse

"Børn skal ikke sættes over i et hjørne og pacificeres med en iPad. Det kan godt være, at det er hyggeligt, men det er en blindgyde," siger han.

Ifølge Kresten Krab Thorup, som har en Ph.d. i datalogi, skal man kigge på den digitale dannelse.

"Dannelse handler om at kunne tage kritisk stilling til sine omgivelser. Derfor er det vigtigt, at vi også har fokus på den digitale dannelse," siger Kresten Krab Thorup, som også er medstifter af softwarefirmaet Trifork.

Programmering på skemaet

Det bliver debateret, hvorvidt programmering skal være på skoleskemaet i folkeskolen. Kristian Langborg-Hansen fra App Academy er ikke i tvivl: Alle fortjener at kunne programmere.

"Det handler ikke om, at alle skal blive softwareudviklere. Men børn lærer heller ikke dansk, fordi de skal være forfattere, men fordi det er en almindelig færdighed. Det samme er programmering, og vi er bagud i den danske folkeskole," siger Kristian Langborg-Hansen.

Hos Dansk Erhverv er man enig i, at der skal programmering på skoleskemaet.

"Man skal forstå, at der er forskel på at bruge de digitale værktøjer og rent faktisk at forstå dem. Jeg siger ikke, at det ene er vigtigere end det andet. Men forståelsen bør implementeres i folkeskolen, så det bliver en naturlig del af alle fag," siger Janus Sandsgaard, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Lærerne er ikke rustede

En udfordring bliver, at folkeskolelærerne, som skal undervise i digital dannelse, ikke selv er digitalt dannede.

Det er en problemstilling, som alle til debatten i Aarhus er enige i.

"Vi bliver nødt til at sende nogle private initiativer ind i folkeskolen. Hvis virkeligheden er, at lærerne ikke er parate, så må folkeskolen hente hjælp udefra," siger Jan Neiiendam, som er projektdirektør i foreningen Interactive Denmark.

Læs også