Varm start på årets issalg

Med udsolgte varer og 20 pct. højere salg end sidste år har Frisko og Premiere Is fået det maksimale ud af det gode aprilvejr.

Det milde aprilvejr og de mange sommerlignende dage i månedens slutning, fik danskerne til at stå i kø efter ispinde og vafler.

Normalt er juli den absolut vigtigste måned for Frisko og Premier Is, men i år har april gjort stort indtryk på direktørerne i de to isproducenter.

"Der har været et ret stort pres på vores telesalgsafdeling, som tager imod ordrer og de kunder, som ringer efter is," fortæller Finn Thygesen, salgsdirektør i Frisko til FødevareWatch.

"Vi kan godt mærke, at vi har fyldt i kioskernes bokse flere gange, end vi havde sidste år. Det er ikke bare, fordi sæsonens første har købt en enkelt is, vi har allerede været ude og fylde op mere end én gang på grund af det gode vejr," siger han videre.

Udsolgte varianter

Finn Thygesen forklarer, at den pludselige og tidlige efterspørgsel har betydet, at Frisko har måttet melde om udsolgte varer.

"Vi opererer ligesom alle andre med et forecast, som vi tror på, at vi kommer til at sælge. Vi opererer også med et stødpudelager, som normalt sørger for, at vi undgår at få udsolgt, men vi har haft enkelte varianter, som været udsolgt i april," siger han.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

I Frisko, der er ejet af den store Unilever-koncern, regner man normalt med at omkring 15 pct. af årsomsætningen skal hentes i juli, men med sådan en start på issæsonen er det svært ikke at være positiv for året.

"Hvad der kommer godt ind, kommer sjældent skidt ud, plejer man vist at sige. Dem, der har købt is tidligt på sæsonen, stopper jo heldigvis ikke med at spise is senere på sommeren. I den forbindelse er foråret vigtigt for os, fordi folk her er motiveret til at se og smage de nye is på markedet. For os er det helt essentielt med tidlig solskin," siger Finn Thygesen.

20 pct. vækst i Premier Is

Også i Mejerigaarden, der ejer Premier Is, kan adm. direktør, Mogens Jønck, se tilbage på en ganske god start på isåret 2014.

”Det forhold, at påsken i år ligger sent, kombineret med det gode forårsvejr, har ikke overraskende haft en markant effekt for issalget i april,” siger han, og tilføjer, at væksten har været i størrelsesordenen 20 pct. over niveauet for april 2013. Dog er det i den regnestykke vigtigt at huske, at påsken sidste år lå tidligere, og at der langt ind i april lå sne i Danmark.

I Premier Is var man forberedt på, at vejret i april hurtigt kunne få danskerne hen i kiosken efter pindeis og vafler:

”Vi havde forberedt os på, at der kunne opstå en situation med godt vejr, og i påsken havde vi folk på arbejde. Derudover har vi også et bufferlager, som vi kunne tage i brug, og dermed undgik vi at komme i en situation, hvor vi ikke kunne levere til butikkerne,” siger Mogens Jønck til FødevareWatch.

Premier Is har siden 2009 været ejet af Mejerigaarden, der købte virksomheden af schweiziske Nestlé.

LA: Grotesk afgift på kold sodavand

Hansens Flødeis: "Isafgiften gør grin med branchen"

Paradis: "Vi skal tjene flere penge"

Læs også