Gebyrer holder luftfart i live

Tillægsydelser: Uden indtægter fra salg af ekstra ydelser og gebyrer vil flyselskaberne tabe penge.

Ryanair er længe gået forrest ad det spor, der betyder, at passagerer skal drible rundt i en jungle af gebyrer og tillæg. Her er selskabets adm. dir. Michael O’Leary fotograferet under et besøg i Aarhus Lufthavn. Arkivfoto: Casper Dalhoff

Det kan godt være, at de rejsende er dødtrætte af at skulle betale tillæg og gebyrer, når de køber en flybillet. Men faktisk er det salg af ekstra ydelser, som sikrer, at flyene overhovedet kommer i luften. Flyselskaberne ville nemlig flyve med underskud, hvis de udelukkende havde indtægter fra solgte flysæder og luftfragt.

Derfor kan forbrugerne lige så godt vænne sig til det, for fænomenet vil brede sig i de kommende år. Salg af ekstra ydelser er simpelthen blevet en hastigt voksende og helt uundværlig milliardforretning for luftfarten...

Læs også
Top job