TDC fejrer regnskab med prisstigning

Middagsanalyse: Det bliver dyrere at være fastnetkunde i TDC – igen.

Carsten Dilling hæver det månedlige fastnetabonnement for TDC's 829.000 fastnetkunder med 22 pct. svarende til en årlig ekstraregning på 360 kr. Foto: Mik Eskestad

Oven på dagens regnskab for 1. kvartal oplyser TDC-ledelsen, at man fra juli vil hæve prisen på det månedlige fastnetabonnement for selskabets 829.000 fastnetkunder med 22 pct. svarende til en årlig ekstraregning på 360 kr.

»Prisstigningen sker som en del af den løbende tilpasning af forretningen. Det drivende argument er, at vi kan blive ved med at investere i vores fastnet,« forklarer Johan Kirstein Brammer, koncerndirektør i TDC Group og ansvarlig for privatforretningen.

Fakta

Middagsanalyse

Vi bringer alle hverdage en frisk analyse om et aktuelt emne.

Paradoksalt nok er netop fastnetforretningen et af lyspunkterne i årets første tre måneder, og udviklingen får da også ros med på vejen af TDC-topchef Carsten Dilling.

Det afholder dog ikke TDC fra at gå på strandhugst i fastnetkundernes lommer, idet prisstigningen, som vil træde i kraft den 1. juli, årligt står til at sikre TDC knap 300 mio. kr.

Og det er penge, der er brug for.

Prangende indtjening, blødende omsætning

Selv om TDC fortsæt leverer en prangende indtjening i form af et overskud i 1. kvartal på 42 kr. for hver 100 kr. omsat, fortsætter omsætningen med at bløde.

I 1. kvartal er salget dykket 5,2 pct. til 5,9 mia. kr., og dermed fortsætter TDC udviklingen fra 2013, der endte med et fald i omsætningen på 1,5 mia. kr. eller 5,8 pct.

En af årsagerne til presset på omsætningen er den fortsatte priskrig på mobilmarkedet, der også sætter tydelige spor i mobilsalget til erhvervskunderne.

Ved sin tiltræden i juli 2012 gjorde Carsten Dilling det klart, at TDC ikke længere ville være en del af mobilpriskrigen. TDC ville fremover have fokus på lønsomheden og ikke markedsandelene, var meldingen.

Håbet var givetvis, at udtalelsen, som TDC-chefen har gentaget talrige gange siden, ville være med til at dræbe flere års mobilkrig.

Det er ikke sket.

Varsler nye lanceringer

Trods Dillings udtalelser er priskrigen fortsat med uformindsket styrke på privatmarkedet, mens den samtidig har fået alvorligt tag i erhvervskunderne.

Det er givetvis årsagen til, at Carsten Dilling som det første modtræk nu varsler »en række nye og spændende produktlanceringer på privatmarkedet« uden at gå i detaljer med, hvad kunderne kan forvente.

Til gengæld er meldingen til de godt 44.000 aktionærer, at der ikke er grund til at frygte, at TDC bare starter grønthøsteren for tromle hen over priserne.

Nye tiltag eller ej så vil fokus være på, at der skal tjenes penge på bundlinjen, forsikrer Carsten Dilling, der samtidig varmer op til en række nye vækstinitiativer med 500 mio. kr. tjent på et nyligt salg af to finske datterselskaber.

Vækstinitiativer alene gør det dog ikke.

Dansk call center i Flensborg

Derfor drejer TDC-ledelsen også fortsat på omkostningsknappen senest med meldingen om, at man vil etablere et nyt call center i Flensborg.

Placeringen syd for grænsen skyldes ikke, at Carsten Dilling elsker at grænsehandle, men at Flensborg – modsat danske call centre – tilbyder et »attraktivt omkostningsniveau«.

På godt dansk betyder det efter alt at dømme, at TDC også i fremtiden satser på levere en indtjening i top ved at slå hårdt ned på omkostningerne. Ganske som man har gjort det siden fem britiske og amerikanske kapitalfonde i 2006 tog kontrol med selskabet.

I dag er kapitalfondenes ejerperiode et overstået kapitel, men det har øjensynligt ikke fået Carsten Dilling, som har været i TDC siden 2007, til at sadle om.

Alene det seneste år er medarbejderstaben blevet slanket med 3,5 pct. til 8.796 ansatte i ind- og udland.

Oven på kvartalsregnskabet er TDC-aktien steget 0,4 pct.

Læs også
Top job