Bayer køber Merck-division for 76 mia. kr.

Amerikanske Merck har solgt sin division for forbrugerprodukter til tyske Bayer.

Opkøbsfeberen fortsætter i medicinalbranchen. Det seneste slag er blevet vundet af tyske Bayer, der har været i budkrig med britiske Reckitt Benckiser om at overtage amerikanske Mercks division for forbrugerprodukter, der bl.a. indeholder en række solscremer og allergimedicin.

Prisen for købet er ifølge meddelelsen fra Bayer og Merck landet på 14,2 mia. dollars - eller cirka 76 mia. kr.

"Salget af vores consumer care-division er en del af vores bestræbelser på at sikre, at aktiverne inden for vores portefølje er tilpasset vores centrale strategi, har industriførende potentiale og skaber langsigtet værdi for aktionærerne," udtaler Mercks CEO Kenneth C. Frazier.

Opkøbet medfører ifølge Bayer, at selskabet nu indtager en global position som nummer 2 inden for ikke-receptpligtige produkter i kølvandet på efter nyligt annoncerede konsolideringer i dette segment.

"Dette opkøb markerer en vigtig milepæl på vores vej mod globalt lederskab i det attraktive håndkøbsmedicinsmarked," lyder det fra Bayers CEO Marijn Dekkers.

I en relateret transaktion har Bayer indgået en global fælles udviklings- og kommercialiseringsaftale med Merck & Co inden for opløselig guanylatcyclase (SGC) modulatorer. Det modtager Bayer en upfrontbetaling på 1 mia, dollar, med mulighed for yderligere milepælsbetalinger på op til 1,1 mia. dollars, for.

Tidligere på året har bl.a. Novartis købt GSK's cancerenhed for 16 mia. dollar, mens Novartis til gengæld modtog 7,05 mia. dollar ind på kontoen som følge af, at GSK som en del af en større handel købte Novartis' vaccineenhed. AstraZeneca overtog diabetesforretningen fra partneren Bristol-Myers Squibb i en handel, der kan løbe op i 22 mia. kr., og endelig forsøger Pfizer med et hidtidigt bud på enorme 575 mia. kr. forsøger at overtage AstraZeneca.

Læs også
Top job