Danskere skal lære om gift i hverdagen

En ny kampagne fra miljøministeriet sætter fokus på myregift og håndsprit.

Danskerne skal blive bedre til at håndtere miljøskadelige stoffer, lyder det fra Miljøministeriet. Foto: Martin Lehmann

Håndsprit, myggebalsam og træbeskyttelse.

Tre ting mange danskere nok i en eller anden forstand har gjort brug af uden at tænke videre over det.

Men alle tre ting hører under det miljøministeriet kalder "hverdagsgifte", og som den nye miljøminister Kirsten Borsbøl (S) vil sætte fokus på i en ny kampagne.

Hverdagsgiftene kan nemlig være allergifremkaldende og skadelige for miljøet.

Nyttige og lovlige

Ifølge en undersøgelse fra Yougov lavet for Miljøministeriet er tre af fire danskere ikke klar over den sundhedsrisiko, hverdagsgiftene kan indebære.

"Hverdagsgifte er på mange måder nyttige og fuldt lovlige at bruge. De er eksempelvis en uundgåelig del af den træbeskyttelse, der giver træværket på huset længere levetid. Men det er vigtigt at vide, hvad det er, man har med at gøre, når man står med hverdagsgiften i hånden til dagligt. Og den information vil vi nu gøre det lettere at få fat på for forbrugerne," lyder det fra miljøminister Kirsten Brosbøl i en skriftlig udtalelse.

Hverdagens gifte er under en samlet paraply de produkter, der i dagligdagen bruges til at dræbe bakterier, alger, myg, mus, myrer og lignende.

Musikvideo og app

Kampagnen skydes officielt i gang søndag, hvor hjemmesiden hverdagsgifte.dk åbner for besøgende.

Der er også lavet en app til smartphone og tablet, hvor man bl.a. kan se, hvordan man skal skille sig af med miljøskadelige stoffer på en hensynsfuld måde.

"Kampagnen vil gøre det lettere for os forbrugere at se, hvordan vi skal håndtere hverdagsgifte bedst muligt. Mange af produkterne er designet til at dræbe, og det er vigtigt at huske på, når vi omgås dem i hverdagen. Jeg er sikker på, at kampagnen vil være med til at begrænse unødig brug af hverdagens gifte, og det er et vigtigt mål for mig," skriver Kirsten Brosbøl.

Skuespilleren Nikolaj Kopernikus er ansigtet på kampagnen, og han kan allerede nu ses i en musikvideo på youtube.

Her opfører han en frisk fortolkning af Alice Coopers klassiker Poison fra 1989 i gepard-gamacher og mascara.

Læs også
Top job