Nyhed: Mød manden, der ligner Lundbecks nummer to. Nyhed: Velhaverforvalter køber op i »tophysterisk marked«. Nyhed: Dansk sværvægter vil lave en "Ørsted". Analyse: Sådan overlever du bedst det næste økonomiske chok.

Maersk klar med borerig til ekstreme dybder

Mærsk og BP har længe arbejdet på at bryde grænsen for, hvor dybt en borerig kan nå ned.

Foto: Neil Corder/Mærsk

Da Dong i slutningen af 2012 måtte aflyse sine planer om at hente olie fra Svane-feltet i Nordsøen, var det ganske enkelt, fordi der ikke fandtes udstyr, der kunne klare at bore efter olie i området. Trykket og varmen, der blev udviklet, var alt for høj.

Og ifølge BP betyder begrænsningerne i den nuværende teknologi generelt, at alene BP afskærer sig fra oliereserver, der måske løber op i mellem 10-20 milliarder tønder. Derfor har kampen om at bryde den nuværende såkaldte 1515-grænse og nå op i 20K med muligheder for at bore på mere ekstreme dybder været et fikspunkt for hele industrien. Sammen med Maersk Drilling har BP arbejdet intenst på at udvikle teknologien som de første. Og nu er arbejdet så langt fremme, at selskaberne tør sige, hvornår den nye super-rig kan være færdig.

”Vi håber, at vi kan præsentere projektet i slutningen af 2014 eller starten af 2015,” siger CCO Martin Fruergaard, Maersk Drilling, til ShippingWatch.

3,5 mia. kr. per styk

Den nye 20K-rig kan klare ultradybe boringer, højere temperaturer og væsentligt højere tryk end den nuværende 15K-generation. Maersk Drilling er allerede i kontakt med konkrete værfter om at bygge den nye super-rig, der kommer til at koste noget over 600 mio. USD eller 3,5 mia. kr. per styk, som er prisen for en 15K rig i dag.

”Projektet passer godt ind i vores strategi om at være stærke inden for ultra-deep segmentet, som er det store vækstmarked. Vi har før bygget på spekulationer om markedspotentialet, så det er første gang, at vi fra dag et har sat os ned med en kunde og designet og udviklet en borerig, men jeg tror, det er noget vi vil gøre igen,” siger Martin Fruergaard.

Udviklingsarbejdet er foregået i hhv. Houston og Lyngby, og det er så langt fremme, at værfter fra Singapore (Keppels) og Korea er inddraget i processen nu.

Vestafrika eller Brasilien

De seneste nyanskaffelser i Maersk Drilling viser også, at det er inden for ultra-deep, at selskabet ønsker at være stærkt. Det er de fire boreskibe, hvoraf de to første er modtaget og sendt på arbejde et udtryk for. De to sidste kommer inden for et halvt år. De har endnu ikke fået aftaler på plads, hvilket sandsynligvis hænger sammen med den opbremsning i investeringerne, som flere af de store olieselskaber har gennemført i år. Men vurderingen er, at det falder på plads, og det er ikke et dårligt bud, at de kommer til at arbejde ud for enten Vestafrika eller Brasilien.

Den nye super-rig kan komme til at arbejde i områder som Middelhavet, ved Vestafrika og Brasilien samt i Den Mexicanske Golf. Derfor vurderer Maersk Drilling, at det første byggeri kan blive fulgt at flere.

Designet af den første type er ikke underlagt krav om, at de efterfølgende platforme skal bygges i BP/Maersk Drilling regi. Derfor kan Maersk Drilling indgå samarbejde med andre om efterfølgende 20K rigge, hvis interessen er der.

Ifølge Dong ligger befinder gas-forekomsterne i Svane-feltet på 5,5-6 kilometers dybde, hvor der er et tryk på 1.200-1.300 bar og en temperatur tæt på 200 grader, som hidtil har været på kanten af, teknologien kan klare. Energistyrelsen vurderer, at Svanefeltet kan indeholde indeholde mere end 100 milliarder kubikmeter naturgas, hvilket alene kan forsyne Danmark i 25-30 år.

Læs også
Top job