Farvel til de små webshops

De store internetfirmaer bliver større, og det presser de små ud af nettet.

Store og udenlandske portaler presser de små webshops. Foto: Tobias Nørgaard Pedersen

Torsdag aften er en festaften. En aften, hvor de dygtige skal hyldes, og champagnen skal poppes.

Sådan bliver scenariet i hvert fald i Falkoner Salen på Frederiksberg denne torsdag. Her uddeles E-handelsprisen, som er en årlig prisfest for danske e-handlere.

Dyb professionalisme

Festen bliver formentlig sjovest for de store spillere på markedet for e-handel. Det er i hvert fald dem, som klarer sig bedst, lyder det.

Udvalgte finalister

Bedste B2C-virksomhed (over 30 mio. kr. i omsætning 2013)

  • Magasin
  • Nicehair.dk
  • Saxo.com

Bedste B2C-virksomhed (under 30 mio. kr. i omsætning 2013)

  • Boliga
  • JunkBusters
  • ShopUSA

Bedste nye e-handelsvirksomhed

  • Allunite
  • Dinero
  • Remove the background

Bedste omnichannel-virksomhed (sælger produkter via både online og offline kanaler)

  • Bolia
  • Brødrende Dahl
  • Matas

Bedste mobile løsning

  • MobilePay (Danske Bank)
  • EasyPark
  • Lauritz.com

”Internethandel har aldrig været større, og det har aldrig været mere professionelt. Det, der gennemsyrer vinderne, er, at de er nogle store spillere, som er dybt professionelle og kan alle facetterne i e-handel,” siger Annette Falberg, som er administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel til epn.dk.

Koncentration af de store

Hun peger på, at det er blevet sværere for nye, små iværksættere at komme ind på markedet.

”Vi ser ikke så mange mere, som starter en webshop op i fritiden. De små får det sværere og sværere, fordi det bliver mere omfattende at markedsføre sig, da der kommer flere om buddet,” siger Anette Falberg.

Ifølge Annette Falberg er der en koncentration på vej på markedet. Internetbutikkerne vil blive større og større, som man eksempelvis ser det i udlandet med portaler som eBay.com og Amazon.com.

Udenlandsk konkurrence

De udenlandske portaler udsætter generelt de danske internetbutikker for en markant konkurrence. Ifølge Dansk e-handelsanalyse foregår en tredjedel af danskernes netkøb i udlandet.

”Det er helt klart en kæmpe udfordring. Det betyder også, at hvis man vil overleve og have noget volumen som webshop, så skal man ud og hente udenlandske kunder,” siger Annette Falberg.

Et kvalitetsstempel

Torsdag aften bliver der uddelt 12 forskellige priser, som alle hylder de bedste inden for e-handel.

”Det er et skulderklap til dem, der gør det godt. Det er samtidig et kvalitetsstempel, som man kan bruge til at markedsføre sig med,” siger Annette Falberg.

Læs også
Top job