Skat nedlægger skattecentre

Hvilke medarbejdere får lov til at beholde deres arbejdsplads?

11 skattecentre skal lukke. Det påvirker i alt 1.100 medarbejdere hos Skat.

Skat lukker i Struer, Randers, Billund, Haderslev, Svendborg, Korsør, Holbæk, Frederikssund, Køge og Nærum.

Derudover flytter Skat fra Nicolai Eigtveds Gade i København.

Medarbejderne er torsdag morgen blevet orienteret om, hvilke skattecentre der skal lukke.

20 skattecentre

I fremtiden kommer skattecentrene til at ligge i disse 20 byer:

  • Sjælland: København, Tåstrup, Fredensborg, Roskilde, Næstved
  • Lolland: Maribo
  • Fyn: Odense, Middelfart
  • Jylland: Tønder, Ribe, Horsens, Aarhus, Ringkøbing, Herning, Grenaa, Skive, Aalborg, Thisted, Hjørring
  • Bornholm: Rønne

Skatteankestyrelsen kommer til at ligge i 3 byer:

  • København, Haderslev og Silkeborg

Nye arbejdsadresser

Skat understreger, at lukningerne ikke betyder fyringer. Medarbejderne får i stedet tilbudt en ny arbejdsadresse.

"Det er vigtigt at få slået fast, at det her ikke fører til afskedigelser. Vi kommer ikke til at sige farvel til medarbejdere, som konsekvens af at vi samler Skat på de 20 nye hovedadresser. Udgangspunktet er, at medarbejderne flytter med deres opgaver, eller man alternativt finder andre opgaver på de nye centre," siger skatteminister Morten Østergaard (R).

Siden 2005 er antallet af medarbejdere faldet fra over 10.000 til 6.700 personer. Frem mod 2017 er planen, at medarbejderstaben bliver reduceret til omkring 6.000.

På plads i 2020

I skattecentrene kan borgerne få personlig betjening om deres skatteforhold.

"Det har været et afgørende hensyn i kortlægningen af den fremtidige lokalisering, at Skat fortsat skal være til stede i hele Danmark, og at centrene er placeret, så både borgere og virksomheder har gode muligheder for at komme i kontakt med Skat," siger Jesper Rønnow Simonsen, som er direktør i Skat.

Planen bliver gradvis indfaset, og Skat regner med at være helt på plads i 2020. Ifølge Skat vil den nye struktur betyde besparelser på over 100 mio. kr. årligt, når planen er fuldt indfaset.

Fra 10 til 3

Den nye struktur kommer også til at påvirke Skatteankestyrelsen, som blev etableret under Skatteministeriet den 1. januar i år. Her kan borgerne klage over deres skatteafgørelser. 

Styrelsen har indtil nu haft kontorer på 10 forskellige adresser. Det antal reduceres med den nye plan til tre.

”Klagesagsbehandlingen på skatteområdet skal være i top. Skal vi sikre et konstant højt fagligt niveau, er der behov for at gøre sagsbehandlingen i den nye styrelse mere ensartet og specialiseret. Det kan vi understøtte ved at samle vores kræfter på de fire lokationer," siger Anette Hummelshøj, som er direktør i Skatteankestyrelsen.

Læs også
Top job