Airbus A350 XWB bestod på glatbanen

Airbus' nye passagerfly gennemgik en opsigtsvækkende test i Frankrig.

Et fly skal kunne lande. Også selv om regnen står ned i tove, og landingsbanen er dækket af vand.

Netop den evne testede flyfabrikken Airbus forleden på sin kommende model A350 XWB - den direkte konkurrent til Boeing 787 Dreamliner.

Testen på våd asfalt er bare én af mange, som flytypen skal igennem, før den kan godkendes af de internationale luftfartsmyndigheder.

Vandplask

På en landingsbane i Istres ved den franske riviera blev flyet adskillige gange kørt hen over et 100 meter langt område med 2,2 centimeter vand.

Det foregik ved forskellige hastigheder mellem 110 og 260 km/t.

Formålet var ikke - som man måske skulle tro - at afprøve manøvredygtigheden på glatbane. Derimod interesserer ingeniørerne sig for, hvor vandsprøjtet fra landingsstellet havner.

Vandet må ikke komme ind i motorerne eller i den såkaldte APU, en generator, som leverer strøm, når motorerne er slukket.

2.500 timer

Som det ses i videoen herover, forløb vandtesten helt efter planen. Airbus' designteam kan nu bruge de mere præcise data fra testen til at forudsige en række scenarier, som flyet kan komme ud for på våd asfalt.

Indtil nu har A350 XWB fløjet i alt 1.600 timer fordelt på fire testfly. Et femte eksemplar bliver føjet til testprogrammet i disse uger.

Der skal i alt 2.500 timer i logbogen, før typen kan få sin godkendelse.

Qatar Airways bliver det første selskab, der tager A350 XWB i drift. Det sker efter planen i sidste kvartal i år. Skandinaviske SAS har lagt ordre på otte fly til levering i 2018.

Læs også
Top job