Falske mærkevarer sælges i danske butikker

Butikkerne er ofte uvidende om kopivarer, lyder det fra Dansk Erhverv.

Anklager går på, at der er blevet solgt falske Converse-sko i danske butikker i 2012.

Falske Converse-sko til salg i danske butikker.

Sådan lyder anklagen i en sag, som i øjeblikket kører mod Kvickly, Fakta, Lidl og Harald Nyborg. Butikkerne anklages for at have solgt falske Converse-sko i 2012. Det skriver Metroxpress.

Nu får butikkerne opbakning fra Dansk Erhverv, som mener, at det kan være svært for butikkerne at vide, om der er tale om kopivarer.

Det siger Dansk Erhverv i en skriftlig kommentar til epn.dk.

Bør nuancere anklagerne

”Butikker skal selvfølgelig ikke sælge ulovlige kopivarer til uvidende forbrugere. Forbrugerne har krav på at få den vare, de tror, de køber. I sidste ende har butikkerne faktisk ingen interesse i at sælge kopivarer, fordi de mister kunder, når det bliver opdaget,” siger Sven Petersen, som er erhvervsjuridisk fagchef i Dansk Erhverv.

Organisationen mener, at man skal mane til besindighed i anklagerne overfor butikkerne. Man bør nuancere anklagerne, lyder det.

”Butikkerne står typisk i en dum situation i disse sager, fordi de ofte ikke er klar over, at de har købt kopivarer ind til butikkerne. Der kan være tale om lovlige restpartier fra et andet sted i EU, og kopierne ligner den ægte vare til forveksling,” siger Sven Petersen.

"Kan ikke se forskel"

Og Sven Petersen uddyber:

”De færreste kan se forskel, fordi kvaliteten af kopierne er blevet markant bedre i løbet af de seneste 10 år. Nogle gange er det fuldstændigt identiske varer, fordi fabrikken producerer mere end, hvad opdragsgiveren beder om. Det er så det berømte nathold, der går i gang, og disse varer sælges så gennem andre kanaler," siger han.

Dansk Erhverv understreger, at de mener, at salg af piratkopier skal bekæmpes.

Myndighederne bør dog gå efter bagmændene, der producerer varerne, i stedet for at fokusere på butikkerne, lyder det.

BRANCHENYT
Læs også