Google overhaler Apple

I tre år har Apple været det absolut mest værdifulde brand i verden. Men det er slut nu, viser en ny opgørelse.

Googles brand er nu 854 milliarder danske kroner værd, viser en ny opgørelse over de 100 mest værdifulde brands i verden. Foto: Alan Diaz/AP

Google har de eneste år investeret en stor sum penge i at forbedre deres brand. De har spredt forretningen på mange markeder med kort, sociale medier, betalingssystemer osv. Det giver nu pote i forhold til virksomhedens brandværdi. Det viser den årlige brandundersøgelse, som analysevirksomheden Millward Brown laver. Det skriver AdWeek.

Google har nemlig formået at vippe Apple af pinden, som ellers har ligget på en sikker førsteplads i tre år.

Undersøgelsen vurderer Apples brand til at være 148 milliarder dollars - svarende til 795 milliarder danske kroner - værd. Selvom beløbet lyder svimlende højt, er det 20 pct. lavere, end hvad Apple blev vurderet til sidste år.

Innovation er nøglen til succes

Mens værdien af Apples brand er faldet, er det gået lige omvendt hos Google. Her er værdien steget med 40 pct. og den vurderes nu til, hvad der svarer til 854 milliarder danske kroner.

Ifølge undersøgelsen er det Googles evne til at være innovativ og Apples mangel på samme, der har byttet rundt på placeringerne på listen.

"Jeg tror, at verden ser Apple som et brand, der skabte en epokegørende revolution, og jeg tror, at det er bremset en smule. Det faktum, at Google ikke ser sig selv i én sektor, er et bevis på deres frækhed og mod på at prøve nye ting," siger Oscar Yuan, der er vice president hos Millward Brown, til AdWeek.

Det er bl.a. Android-systemet til smartphones, som har øget Googles popularitet mange steder i verden. Samtidig er Google Glass blevet mere end bare en smart gadget, og så skal man selvfølgelig ikke glemme den populære søgemaskine.

Teknologivirksomheder i top

Udover Google og Apple ligger IBM og Microsoft i top fem. McDonald's skiller sig ud som den eneste ikke-teknologivirksomhed i toppen.

Generelt er det nemlig teknologivirksomhederne, som præger listen. Amazon trådte i år for første gang ind i top ti, mens Twitter og Linkedin debuterede på listen som henholdsvis nummer 71 og 78. Også Facebook klarer sig bedre i år end sidste år og rykker nu op på en 21. plads.

Det skal tilføjes, at det altid er svært at fastsætte virksomheders brandværdi. Som det ofte ses i denne type undersøgelser, holder Millward Brown kortene tæt til kroppen i forhold til, hvordan de har fundet frem til listen med de 100 mest værdifulde brand. Dog fortæller de, at der i analysen indgår interview med 150.000 forbrugere.

BRANCHENYT
Læs også