Novo skifter strategi i Tyskland

Ifølge Berlingske Business lancerer Novo Nordisk nu alligevel insulinen Tresiba på det tyske marked. Spørgsmålet er, om det er en god idé.

I de seneste mange år er insulinområdet vokset med omkring 10 pct. om året hos Novo Nordisk, og om kort tid lanceres den nye insulintype Tresiba.  Foto: Mik Eskestad/Polfoto

Novo Nordisk har ændret holdning og lanceret sin langtidsvirkende insulin Tresiba på det store tyske marked. Det skriver Berlingske Business. Beslutningen er truffet, selvom Novo Nordisk for mindre end et år siden truede med at lade være, fordi man var bekymret for, at de tyske myndigheder ikke ville betale den forholdsvis høje pris, og at det ville smitte af på en række andre markeder.

"Vi har fået så mange positive reaktioner på Tresiba i de lande, at vi synes, det også skal komme de tyske patienter til gavn. Samtidig har vi set tegn på, at de tyske myndigheder er ved at bløde op i deres holdning til ny medicin inden for diabetesområdet. Tidligere afviste de meget blankt innovation," siger Jakob Riis, koncerndirektør med ansvar for marketing i Novo Nordisk, til Berlingske Business.

Ifølge avisen lancerede Novo Nordisk Tresiba på det tyske marked 1. maj 2014. Om et år forventer diabetesgiganten at vide, om det var en god idé.

Novo Nordisk er langt fra det eneste selskab, der har haft tanker om at gå i en stor bue udenom Tyskland. Flere af konkurrenterne har sågar gjort alvor af det. Tilbage i midten af december 2013 bekræftede Bristol-Myers Squibb og AstraZenaca, at de trak deres nye diabetespille Forxiga fra det tyske marked. Årsagen var, at man ikke kunne nå til enighed med myndighederne om prisen.

Læs også
Top job