Nu skal du fortryde dit netkøb rigtigt

Nye regler stiller særlige krav, hvis man vil returnere varer købt på nettet.

Nu får forbrugerne et større ansvar, når et netkøb fortrydes. Foto: Tobiais Nørgaard Pedersen /Polfoto

De danske forbrugere handler mere og mere på nettet.

Men nu bliver det sværere at fortryde et køb i en netbutik. Indtil nu har man stort set blot kunnet undlade at afhente pakken på posthuset - eller sende den retur, hvis man har fortrudt et køb.

Hvis du fortryder

Forbrug.dk har lavet denne vejledning til de nye regler for nethandel:

  • Send inden 14 dage en utvetydig besked til netbutikken om, at du fortryder dit køb.
  • Brug en standardformular. Find den hos Retsinformation.
  • Send varen retur senest 14 dage efter din besked om det fortrudte køb.
  • Du har ret til at få dine penge retur senest 14 dage efter, at netbutikken har modtaget din besked.
  • Du skal som udgangspunkt have alt retur.
  • Netbutikken skal returnere pengene på samme måde, som du betalte.

Forbrugeren skal:

  • Bevise, at der er sendt en klar besked om, at man fortryder købet.
  • Bevise, at varen er returneret.
  • Betale returforsendelse.

Netbutikken kan:

  • Trække et beløb fra til ekstra omkostninger, hvis du valgte en dyrere forsendelsesform, end den netbutikken tilbød.
  • Trække et beløb fra, hvis varens værdi er forringet - eksempelvis beskadiget.

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Fra 13. juni er det ikke længere nok. Fra den dag skal man som forbruger meget tydeligt give netbutikken besked om, at man har fortrudt sit køb. Det kan bl.a. ske ved at udfylde en standardformular.

Krav om bevis

Samtidig bliver det forbrugerens ansvar at bevise, at varen rent faktisk er blevet returneret. Yderligere har forbrugeren ansvar for varen, indtil den er kommet tilbage til netbutikken.

"Når forbrugere fremover fortryder et køb, bliver det nu dem, der er ansvarlige for varen, indtil den er kommet retur til netbutikken. Det betyder også, at forbrugerne risikerer at skulle betale, hvis pakken forsvinder undervejs eller bliver beskadiget under fragten. Derfor anbefaler vi, at både forbrugere og erhvervsdrivende sætter sig ind i de nye regler," siger Camilla Hesselby, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hun mener dog ikke, at de nye regler, der udspringer af EU-samarbejdet, er en forringelse for forbrugerne.

"På mange områder beskytter de forbrugerne bedre, men der er også områder, hvor forbrugerne selv får et større ansvar. Det gælder bl.a. kravet om, at man utvetydigt giver netbutikken besked om, at man har fortrudt købet," tilføjer Camilla Hesselby.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i øvrigt produceret en lille film, der fortæller om sikker handel på nettet. Den kan ses via YouTube.

Hent hjælp hos Forbrug.dk

For at hjælpe både forbrugere og erhvervsdrivende har den offentlige forbrugerportal Forbrug.dk netop lanceret et temasite, der forklarer om regelændringen. Læs mere om de nye regler for e-handel på Forbrug.dk.

På Forbrug.dk er der også en grafik, der forklarer forskellene på de nye og de gamle regler.

Tal fra Danmarks Statistik viser i øvrigt, at nethandel vokser særdeles hurtigt. Tilbage i 2004 handlede 42 pct. af danskerne på nettet, men i 2013 var tallet steget til 77 pct.

Læs også
Top job