Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Fremtidsforsker: Oplevelsestrends deler befolkningen

Danskerne vil have underholdning i verdensklasse og dele oplevelserne med andre. Middelmådigheden går en sort fremtid i møde, spår fremtidsforsker.

Den tid, da børnene kunne underholdes med en karrusel og en ballongynge, er forbi. Danskerne er blevet meget mere kræsne, når vi shopper efter oplevelser, lyder budskabet fra direktøren for Institut for Fremtidsforskning, Claus Kjeldsen.

»Vi skal kunne levere forlystelser på verdensniveau,« siger han.

»Middelmådigheden får det svært. Vi er meget forvænte.«

Det betyder også en intensiveret konkurrence i oplevelsesbranchen, hvor det hele tiden handler om at være størst og mest imponerende.

»Det er også derfor, teater lider. Vi er blevet vant til at gå ind og se Hollywoodproduktioner med verdens bedste skuespillere,« siger Claus Kjeldsen.

Passiv underholdning

Når en attraktion som Den Blå Planet er gået hen og blevet en stor succes på et år, skyldes det især størrelsen af projektet, der bl.a. er blevet markedsført som ”Nordeuropas største akvarium”.

»Det er arkitektur i verdensklasse, og så har de virkelig forsøgt at ramme noget. Det er en kæmpe investering,« siger Claus Kjeldsen.

»At det er verdensklasse, er nok hemmeligheden bag Den Blå Planet. Det er ikke nok med en halvdød ål i et bassin. Det var det måske dengang, vi var mindre berejste,« siger han.

Generelt ser man to trends ifølge fremtidsforskeren.

Den ene går ud på, at når vi har brug for at koble af og lade os underholde passivt, er kravene til service og kvalitet blevet meget skrappe. Den anden tendens går i den modsatte retning, hvor vi vil være aktivt med og dele oplevelserne med verden. Væk fra masseturisme og bredt markedsførte rejsepakker.

»Vi bliver mere differentierede og individualiserede – også omkring forlystelsesparker,« siger Claus Kjeldsen.

Selfie-økonomi

Det er især de unge forbrugere, der går efter nye typer af oplevelser, hvor aktiviteter og selvpromovering er i centrum. Også her gælder det, at barren er hævet.

»I dag skal du ikke bare løbe et maraton, men næsten lave en hel ironman for at være med,« siger Claus Kjeldsen.

Grunden til, at oplevelserne skal være endnu vildere end før, er bl.a., at vi gerne vil bruge dem til at iscenesætte os selv. Og det bliver stadig sværere at imponere.

»Vi søger mere eksotiske destinationer. Og så tager du lige en selfie, når du er på toppen af bjerget,« siger Claus Kjeldsen

»Det er ikke længere nok at tage et billede af dig selv med en softice i Sydspanien.«

Læs også
Top job